5. A Lappföldön
(jppj (J&J))

Ismét szép nyári időben van részünk. Reggel indultunk Inari-ba. Ez a finnországi lappok fontos központja, itt található a Siida múzeum és skanzen. Sok mindent megtudunk itt a lappok, vagyis ahogy magukat nevezik, a saami-k életéröl.

Lapp házak

Öt törzsük szétszórva él Finnország, Norvégia, Oroszország és Svédország területén. A 2. világháború előtt nem volt szovjet-norvég határ, mert Finnország elnyúlt egészen a Jeges tengerig. Ezt a Pestamoi területnek nevezett részt az oroszok elfoglaták, az itt élö saamik egy része Finnországba menekült. A jelenlegi határhoz közeli Nellim faluban telepedtek meg.

Közel Murmanszkhoz

Ortodox vallásúak, templomuk érdekes látnivalónak igérkezett. Nem volt messze, de csak földút vezet oda, igy tovább tartott az odajutni, mint gondoltuk. Ráadásul a templom zárva, csak kivülről láttuk, bejutni nem sikerült.

Nellim orthodox temploma

Az Inarihoz közeli Njurgulathi kempingben szálltunk meg. A kemping melletti rénszarvas-farmon a Zahy gyerekek elhatározták, hogy itt is maradnak rénszarvaspásztornak….
A következő napot a Lemmerjoki NP-ban túrázással töltöttük.

Erdei út

A csúcsról szép kilátás volt a Lemmerjoki folyó völgyére.

Kilátás a folyóvölgyre

Augusztus elseje volt, mikor Sodankyla- Pyhajarvi útvonalon érünk a Lapin Oravan campingbe. A tulajdonos lánya kicsit beszélt magyarul, örömmel fogadtak. A közeli szurdokot végigjártuk,

A lépcsők a Pyhakuru szurdokban

ami arról nevezetes, hogy a saami sámánok szent helye volt.
Másnap ismét kereszteztük a Sarkkört, most északrül délre tartva, Rovanieminél.

A Sarkkör Rovaniemiben

A városka nevezetes hely, a Mikulás (finnül Joulupukki) otthona.

A Mikulás-falu

Itt a nyár közepén is próbálnak karácsonyi hangulatot gerjeszteni, ami a ragyogó napsütésben, melegben még a rengeteg nyári Mikulásnak sem igazán sikerült. Boltok tömege árulja a mindenféle ajándékot, rénszarvast, képeslapot, meg a Mikulás tudja, még mifenét. A srácok mindenestre élvezik a dolgot.

A nyári Mikulás (by Zahy)

Még mindig a Lappföldön, a Juuma falu melletti Jyravan kempingben telepedtünk meg. Mellettünk egy kazah lakókocsi állt, legalább kétszer annyit autózott idáig, mint mi.

Messziről jött ember....

Juumából Finnország egyik legismertebb túrautvonala indul, a Karhunkierros. A karhu medvét jelent (mellesleg egész jó helyi sörmárka) és az útvonal neve igy Medve-kör. Itt van egy rövid, egy napos körtúra, meg egy hosszabb, 60 km-es út.
Reggel kezdjük a kismackóval, az egynapos úttal.

A falu vége

Ahhoz képest, hogy Finnország nem egy magashegyi vidék, sok szikla, fenyves és bővizű vizesés van, ami kicsit magashegyi jelleget kölcsönöz a vidéknek.

Függőhid

Ez egy vizimalom

Tópart

Estére visszatérünk Jyravanba. Holnap meg lássuk a Medvét. Mivel a nagy “kör” igazából nem is kör, ezért egyik kocsinkkal átállunk a végponthoz, hogy majd vissza tudjunk kerülni.
A Karhunkierroson több jól felszerelt, ingyen használható kunyhó van, de mivel sokan járnak, nem biztos, hogy hely is van bennük. Ezért sátrat, hálózsákot, élelmet viszünk, meg mindent, ami a 2-3 napos útra kellhet. Első éjjel nincs is szabad hely a házban, viszont megcsodálhattuk, hogy gáztűzhelytől edényekig, mosogatószerig minden van.

Összkomfort kívül

És belül

Akkurátusan apritott és összerakott tüzifa a fészerben, mellette fűrész, fejsze a favágáshoz.

Nem lopták el

(ez nemcsak itt, de az országban mindenfelé temészetes) Na, ez mennyi ideig lenne a helyén Magyarországon….. És az erdőben sehol eldobott szemét, a ház melletti gyüjtőből sem buggyan ki a hulladék. Kizárt dolog, hogy ezek a finnek a mi rokonaink!!!!
Útkozben finn cserkészcsapattal találkoztunk, köztük két magyar: egy lány és egy fiú, akik Tatárol érkeztek, egyházi szervezésben. Örömmen állapitottuk meg, hogy magyarok még Lappföldön is vannak, majd elváltunk: Ők ellenkező irányba tartanak.
Második este üres házhoz értünk, ide be is vackoltuk magunkat, majd még teszünk egy kis kitérőt az Oulanka kanyonhoz.

Oulanka kanyon

Út a folyóparton

Az erdöben rengeteg az áfonya, szedjük is szorgosan. Mire visszatértünk, újabb beköltözők vannak: finnországi svéd család (jelentős svéd kisebbség van), meg finnek is érkeztek. De azért volt elég hely mindenkinek a tábortűz mellett.

Készül a vacsora

A Ristikallo kanyonon keresztül érünk a parkolóba, ahol a kocsi vár. Két és fél nap alatt befejeztük a Medve kört, kitérővel együtt. Igaz, a szintemelkedés kevés volt benne.