Egy „modera”, ÖregTom

A moderátorok jobban szem előtt vannak, mint a többiek, ezért nagyobb az érdeklődés is irántuk. Itt ÖregTom válaszolt kérdéseimre. Köszönöm a közreműködését.


-Hogyan ismerkedtél meg a geokessinggel?
2002 elején láttam egy riportot a TV-ben talán, persze pontosan nem emlékszem miről szólt, csak azt néztem, hogy egy különleges eszközzel meg lehet határozni a helyzetünket ezen a bolygón. Egyből az Interneten kerestem a kulcsszavakat: GPS, helymeghatározás. Nosza kis megtakarított pénzecskémmel rohantam a "közeli" kereskedőhöz, aki annak idején az importőr volt, és vettem egy Garmin E-Trex Legendet, Magyarország "térképpel". Talán úgy kellett volna kezdenem, a térképek szerelmese vagyok, ha fizikai valóságomban még nem is jártam be minden szeg-zugot, de képzeletben már beutaztam a világot.
Az első feltöltött láda koordinátája a 103. GCMATR, Mátralátó volt, amelyet 2002.02.24-én helyezték ki és több, mint egy héttel később a szűz láda első megtalálója lehettem. Ugye ez ma már elképzelhetetlen! Persze lelkes amatőrként indultunk a ládát megkeresni a feleségemmel, akinek csak hálás lehetek, h minden hülyeségemet nagy szeretettel tolerálja. Nos azóta is élete meghatározó élményeként meséli az első ládázásunk esetét.
Az történt, ami valsz sok kezdővel megtörtént, "hallgattunk" a navigációs iránytűre, letértünk a járható csapásról az első jelentősebb eltérésnél és onnan követtük a nyíl hegyét. Ez árkon, bokron és dzsindzsáson keresztül való csörtetést jelentett, néha még vadcsapást sem találva. Jócskán elmúlt a tervezett idő, de első ládát az új kütyüvel meg nem találni, az önérzetem és a GPS-be vetett hitem elvesztését, az asszony előtt, pedig a teljes megsemmisülést jelentette volna, tekintettel az akkor is jelentős technikai eszközberuházásra.
Elemlámpa, gyufa vagy a most már elképzelhetetlen PMR nélkül, egy telefonnal indultunk neki, a 2,3 km-es útnak (légvonalban!). Ez a légvonalban megadott érték azóta is kísért, mert feleségem a mostani eszközök által megadott pontos távolságot is úgy értékeli, hogy "persze és mennyivel szorozzam meg?". A szénégetőknél kezdtem aggódni a közelgő sötét miatt. A GPS csoda eszköz, pontosan meghatározza a sötétedés idejét, a láda még messze, az asszony fárad, a tracket azonban rögzítem, így arra kértem álljon meg egy szélesebb belátható szakaszon, mert visszatalálok hozzá. Szétváltunk és én tovább tartva a toronyirányt "robogtam" erőm utolsó maradékával.
A láda viszonylag gyorsan megadta magát. Első logbejegyzést tehettem egy "szűz" füzetbe. Trackback, azaz követem a csiganyálat. Még nincs sűrű sötét, de az asszony sehol. Szellemesebben, még a vadászt sem kellett lefizetni... Március elején még hidegek az éjszakák, kit riasszak, hol keressem? A tanácstalan téblábolásom és a zakatoló kétségek felett távoli zokogás foszlányait véltem hallani. A hangok irányába haladva füttyögtem és kiabáltam Kriszti nevét. 500 méteren belül megtaláltuk újra egymást. Elkeseredetten mondta, h már azt hitte elveszett és éppen egy alkalmas fát keresett, amire felmászva a vadak elől (vaddisznó nyomok mindenütt!), kihúzhatja az éjszakát. (Szóval mégis feltételezte a szándékosságot?) Teljes sötétségben értük el az autót, csak a GPS képernyőjének háttérvilágítása adott némi fényt. A visszaútra nem is emlékszünk!

-Annak idején hogyan lettél moderátor?
Ez egy egyszerű megkeresés volt, akkor még sok ládát kerestem meg viszonylag rövid idő alatt, melyben mindenféle volt, Miki úgy fogalmazott "mindenevő" ládász. Meghívtak.

-Milyen saját elvek szerint moderálod a ládákat?
Saját elv? Inkább közös érdek. Minden ládász érdeke. Amiért létrejött a moderálás, ne legyenek felelőtlen eldobált dobozok, amelyekre a gazdáik a kihelyezést követően már nem is figyelnek. Legyen érdekes, "megkomponált" rejtés, de alapból tiltásra csak a szabályokkal ellentétes láda számíthat, a többi a környező és hasonló ládák (egy minimális fejlődést feltételezve) alapján dől el.

-Milyen bizarr/extrém esettel találkoztál moderátorként?
Nekem bizarr az egy-két soros ládaleírás, nem írok példákat, nem jelentek meg.

-Változott az életstílusod a kessing hatására?
A bemutatkozó oldalamon is írom, nem voltam egy nagy természetjáró. A GPS "felvisz" a csúcsra, nem hagyhatom alant abba.

-Változott az életstílusod moderátorrá válásod hatására?
Nem rohanok első megtalálóként a ládához, helyette sokszor a 0. vagyok, így mehetek újra, ha érdekel még utána is.

-Kikkel szeretsz együtt ládázni, és miért?
Nincs kivételezett a családomon kívül, az unokáim, még nem jönnek velünk. Szívesen megyek társakkal, akik kb. ua. a tempót diktálják, amit még én bírok.

-Milyen gyakran keresel ládákat?
Minden "szabadidőmben", ami a család után maradó energiámból kitelik.

-Milyen típusú ládákat kedvelsz/nem kedvelsz?
Ezt már említettem mindenevő voltam és válogatós lettem, de most hajtok az ötszázra, ha sikerül év végéig (becsületből), mindent legyűrök.

-Próbálsz elsőként megtalálni egy új ládát? Ha igen, milyen módszered van rá?
Ez már nem lehet szempont, mint moderátor előbb tudok a ládáról, mint a kessertársak.

-Külföldön is kerestél már meg ládát?
Nem, még nem, de ami késik...

-Érdekelnek a Travel Bug-ok?
Feladatom is volt kezdetben, mert elképzelhetetlennek tartottam, h ennyi TB vész el nálunk, de reménytelennek tartom a küzdelmet. :(

-Tracket szoktál gyűjteni, vagy rajzolsz a Tuhu számára?
Minden alkalommal készítek tracket, mert ezeket a térképekre felrakva kiélvezem ismét a túrát. Több idő kellene ezeket tisztázni, h hasznosak legyenek, és feltölthetővé váljon, talán egyszer, bár néhány még régi GPS-ből származik, amelyek nem biztos, h elég jók.

-Miért rejtettél saját ládát?
Amiért gondolom mindenki, aki rejt, valamit megmutatni a többieknek, amiről azt hiszem, elég jól ismerem. Gyorsan elrejtettem az elsőt, moderáció még sehol, tehát láda kinn a természetben. A környék nyüzsög a sok kis "erdőjárótól", tavasz van, minden tele ibolyával vagy hóvirággal, mindegy. Kevés zöld lombozat, virtuálist már akkor sem kedveltem, hát eldugtam a bokorban. Én nem toronyirányt mentem be, mindenki más viszont bőrt és ruházatot nem kímélve, hiszen ez még a kezdetek. Kaptam érte annyi hideget-meleget, h át is helyeztem (azóta ott van!) és többet nem rejtettem.

-Számíthatunk még új ládá(k)ra Tőled?
Talán az előző folyományaként látszik, nem túl sok esélye van, ha igen nagyon ütős lesz! ;)

-Hogyan döntöd el merre keresel ládákat egy-egy alkalommal?
A területen optimálisan leküzdhető legtöbb iránya, vagy amerre járok éppen.

-Hogyan szoktál oda utazni?
Mindig autó, eddig.

-Vesztettél el/találtál már valamit kesselés közben?
Ez a fóbiám, ezért többször is. Volt, amikor megtaláltam, volt amikor nem, s volt olyan, h a fiam riasztottam azonnal jöjjön a pótkulccsal, mert az autó kulcsát hagytam el. Ez utóbbi esetben kellemetlen volt, h nem volt működő riasztókapcsolóm pót, így mégis meg kellett keresnem a kulcsot, amelyet ketten, a csiganyálon oda-visszamenetben találtunk meg egy bokorra a kulcskarikánál fennakadva.

-Kerültél már vicces/kellemetlen helyzetbe logoláskor/láda-visszarejtéskor?
Nem, azt hiszem, a cikis rejtéseknél is megoldottam eddig zökkenőmentesen.

-Szeretnél valamit megváltoztatni a kessinget körülvevő közegben?
Egy nagy közösségen belül mindig van változás, ha ésszerű, támogatom.

-Mi a véleményed a mozgó ládákról?
Alapjában nem a minősítésével van a baj, hanem a kezelésükkel, ha egy idealizált világban élnénk, jó volna úgy, ahogy van, most azonban szabályozni kellene, ami pont annyi plusz problémát vet fel, mint amennyit megold.

-Mi a véleményed a külföldön rejtett magyar ládákról?
Nincs velük bajom, nem kell mindnek a hu-ra felkerülni.

-Részt szoktál venni a versenyeken?
Ha tudok "versenyzőként", melyeket persze nem lehet felfogni versenynek, hiszem csupán magam vagyok az "ellen", de mindig élveztem. Voltam már szervező is.

-Milyen kütyüket cipelsz magaddal kesseléshez?
Ami létezik. ;)

-Melyik láda nyújtotta a legnagyobb élményt/örömet, csalódást/bosszúságot?
Nem nevesítenék rossz ládát, a logoknál látszik. Élményt, pedig mindegyik ad azzal, amikor beírtam a logfüzetbe, és visszarejtettem. A siker adja az örömöt. Ebből is látszik, nincs túl jó véleményem a virtuális ládákról. Logoláskor el is olvasom a beírások nagy részét, már amelyek olvashatóak, ez is része az én játékomnak.

-Van valamilyen különleges cél, amit szeretnél a kessinggel kapcsolatban elérni?
(?)

-Milyennek képzeled a magyar geokessing jövőjét?
Jósnak nem mennék, borúlátóbb vagyok az optimisták között.

Nincsenek megjegyzések: