Egy „kesser”, flektogon

A moderátorok jobban szem előtt vannak, mint a többiek, ezért nagyobb az érdeklődés is irántuk. Itt flektogon válaszolt kérdéseimre. Köszönöm a közreműködését.



A fenti bevezető már nem aktuális, mivel flektogon levélben közölte, hogy MGKE tagságom, és ezzel moderátori funkcióm megszűnt, így a bejegyzés egy része is oka fogyottá vált.

Ha flektogon nem lett volna moderátor, valószínűleg akkor is megkérdeztem volna. Így most álljon itt az a bevezető, amit a többi kesser válaszai elé írtam:

Vannak olyan kesserek, akik nem a találataik számával, vagy a hivatalos megbízatásukkal tűntek fel nekem. Ők a hozzáállásukkal, a fórumokon tanúsított magatartásukkal, logjaikkal hívták fel magukra a figyelmemet. Őket is megkérdeztem, mert érdekel a véleményük erről a játékról. Itt flektogon (671 megtalálás) válaszolt kérdéseimre. Köszönöm a közreműködését.




-Hogyan ismerkedtél meg a geokessinggel?

Még 2001-ben történt, amikor egy nyári délutánon a barátaimmal sétáltam a kácsi erdőben. Már akkor is jól ismertem a környéket, de vendégeim nem annyira. Ahogy közeledett az alkonyat, kérdezték, hogy visszaérünk-e a házunkhoz sötétedésig. Az is érdekelte volna őket, hogy milyen messze vagyunk, és milyen irányba kell tartanunk, hogy a leggyorsabban visszaérkezzünk. Megválaszoltam a kérdéseket legjobb tudásom szerint, de felmerült bennem, hogyan lehetne igazán pontos válaszokat adni. Azt egyből gondoltam, hogy GPS-el, de ennél többet nem nagyon tudtam. Amikor hazaérkeztem, egyből mentem a netre hogy tájékozódjak a kérdésben. Megtaláltam a Garmin, és a Magellan oldalait, és azt is meglepve tapasztaltam, hogy nem is olyan borzasztóan horrorisztikusak az árak. Az első geocaching jellegű oldal, amit láttam, a confluence.org volt, és mondani sem kell, hogy azonnal megtetszett. Utána már csak egy lépés volt a geocaching.com, és pár hétre rá a magyar oldal, még az eredeti statikus verzió. Utána már felgyorsultak az események, először egy kölcsön GPS-el Árpád Vezírrel, utána már egy saját Garmin E-trex Euróval kerestük a ládákat.

-Annak idején hogyan lettél moderátor?

Jó kérdés. Szerintem úgy, hogy ismertem a mostani moderátorok jó részét, és Kumin Feri is hívott. Akkor még nem igazán lehetett tudni, hogy mi lesz belőle, de nagy előrelépésnek éreztük, hogy szabályozott keretek közé kerül a ládarejtés.

-Milyen saját elvek szerint moderálod a ládákat?

A liberálisabb moderátorok közé tartozom. Igaz hogy nem engedek át nyilvánvalóan nagyon gyenge próbálkozásokat, azért szeretném döntéseimmel a játékosokat szolgálni. Egy most beszálló kesser nem okvetlenül tehet róla, hogy előtte közel 2000 helyre tettek már ládát. Örülnék neki, ha pusztán a moderáció miatt nem riadnának el a kesserek a rejtéstől. Azt is szem előtt tartom, hogy bármelyik versenyen összefuthatok valamelyikükkel, és ott is meg kell tudnom védeni döntéseimet.

-Milyen bizarr/extrém esettel találkoztál moderátorként?

Nagyon bizarr esetre nem annyira emlékszem. Inkább a tájékozatlanság jelent tipikus rejtői hibát, de ez nem számít különlegesnek.

-Változott az életstílusod a kessing hatására?

Talán igen, mert ugyan régen is jártunk kirándulni, de nem ennyire változatos helyekre. A HECT létrejöttével egy új társulatba is kerültem, ami szintén változást jelent. De az alapvető dolgaim nem változtak, a geocaching egy szabadidős tevékenység, amire nem mindig van lehetőség.

-Változott az életstílusod moderátorrá válásod hatására?

Nem. Az lett volna a baj, ha változik.

-Kikkel szeretsz együtt ládázni, és miért?

Általában a HECT tagjaival járok ládázni, vagy a családdal. Egyedül nem szeretek menni, társasági ember vagyok.

-Milyen gyakran keresel ládákat?

Amilyen gyakran csak lehet. Persze ez nagyon sok mindentől függ, család, munka, stb.

-Milyen típusú ládákat kedvelsz/nem kedvelsz?

A hagyományos ládákat szeretem, lehetőleg valami sziklába, vagy faodúba rejtve... :) Na jó, ez azért nem annyira fontos, de a tüskés bokor közepébe vetett ládákért nem rajongok annyira. A multikat nem szeretem, mert leírást kell nyomtatni, sokszor nem logikus a vezetésük, és még köbgyököt is kell vonni a végén. (Ami nekem nem megy.)

-Próbálsz elsőként megtalálni egy új ládát? Ha igen, milyen módszered van rá?

Régen előfordult, hogy rámentünk egy új ládára, ha nem volt túl messze. De amióta ilyen sok felhasználó van, már nem jellemző. Egy moderátornak amúgy sem etikus ott tolongani az első megtalálásnál, hiszen ő előbb látja a koordinátát, mint a többi kesser.

-Külföldön is kerestél már meg ládát?

Igen, ha van rá lehetőség, akkor szoktam keresni. Nyaraláskor és HECT túrákon rendszeresen, egyébként meg, ahogy sikerül.

-Érdekelnek a Travel Bug-ok?

Nem foglalkozom velük, ott szoktam hagyni a ládában.

-Tracket szoktál gyűjteni, vagy rajzolsz a Tuhu számára?

Nem járok trackelni, pár rövidebb szakaszt azért bejártam, azok fel is kerültek a Tuhu-ra.

-Miért rejtettél saját ládát?

Amikor elkezdtem geocachingelni, még más szempontok voltak, sokkal könnyebb volt jó helyet találni. Próbáltam olyan helyekre rejteni, ahova nem mennének el az emberek geocaching nélkül. Az is szempont, hogy a karbantartás se legyen lehetetlen. Van egy erdélyi ládám is, ott egy helyi ismerősöm segítségével oldom meg szükség esetén.

-Számíthatunk még új ládá(k)ra Tőled?

Nem tudom. Bár most éppen nincs ötletem, de soha nem lehet tudni.

-Hogyan döntöd el merre keresel ládákat egy-egy alkalommal?

Ez elég változó. Egy családi délutáni keresés egészen más szempontok szerint zajlik, mint egy előre megszervezett HECT túra. Az általában azért szempont, hogy ne kelljen egy ládáért aránytalanul sokat autózni, vagy ha mégis, akkor keressük meg a lehető legtöbbet a környéken.

-Hogyan szoktál oda utazni?

Általában autóval, ritkábban biciklivel. Vagy legutóbb pl. a HECT busszal. :)

-Vesztettél el/találtál már valamit kesselés közben?

Igen, még 2004 táján a Töreki ládánál. A kocsi tetején maradt a wife melegítője, zsebében a lakáskulccsal. Mire visszafordultunk, már elvitte valaki. :(

-Kerültél már vicces/kellemetlen helyzetbe logoláskor/láda-visszeréjtéskor?

Nem jellemző. De lehet hogy csak túl magas az ingerküszöböm.

-Szeretnél valamit megváltoztatni a kessinget körülvevő közegben?

Természetesen igen. De azt gondolom, hogy nagyon hosszú lenne, ha most nekiállnék kifejteni.

-Mi a véleményed a mozgó ládákról?

Jó poén lenne, ha a kesserek szigorúan betartanák a szabályait, és nem lennének nemzeti parkok... :) Így azonban szerintem nincs jövőjük a mozgóknak. Illetve talán lenne, de azt komoly fejlesztéseknek kellene megelőzni, amire jelenleg nem látok esélyt.

-Mi a véleményed a külföldön rejtett magyar ládákról?

Ha törődik vele az elrejtő, akkor nincs kifogásom ellene. Azt azonban nem tartom jónak, amikor valaki túlvállalja magát, és úgy megszór egy külföldi tájegységet, hogy utána a kesserek jóindulatán múlik a karbantartás.

-Részt szoktál venni a versenyeken?

Eddig az összes versenyen ott voltam, a harmadik bázisa pont a mi házunk volt, Kácson. :)

-Milyen kütyüket cipelsz magaddal kesseléshez?

Ez szintén változó. HECT bevetésen van hogy csak egy PMR-t, meg egy fényképezőt. Éjszaka veres fényű fejlámpát, és egy üveg gömbszörpöt. Bár utóbbi nem nevezhető kütyünek. Alapesetben persze GPS-t, és telefont is hordok magammal.

-Melyik láda nyújtotta a legnagyobb élményt/örömet, csalódást/bosszúságot?

Egy jó kirándulós láda mindig örömet okoz. A pontatlanul szerkesztett, összevissza küldözgetős multikat nem annyira szeretem.

-Van valamilyen különleges cél, amit szeretnél a kessiggel kapcsolatban elérni?

Nincs, ez csak egy játék. Gondolom az nem számít különlegesnek, hogy még nagyon sok jó helyre szeretnék általa eljutni.

Milyennek képzeled a magyar geokessing jövőjét?

A felhasználók számának növekedése, az oldal fejlődése, és az egyéb körülmények miatt már nem ugyanaz a magyar geocaching mint 4-5 éve. Úgy gondolom, hogy a legjobb korszak már lezárult. De nem azért mert valami nem tetszik, hanem mert ennyi felhasználóval, ilyen sok ládával már más, mint amikor 500-an voltunk. Megnövekedtek az adminisztratív teendők, olyan szabályok születtek, amire régen nem volt szükség. Ez nyilván ellentéteket szül, mert lehetetlenség minden igénynek megfelelni. Az a kesser jár jól a jövőben, aki nem akar mindenáron csodás ládákat rejteni, hanem válogat a meglevő készletből keresnivalót. Itt már nem lehet világot megváltani, jól szórakozni azonban lehet jövőre is. Aki beéri ennyivel, és nem képzel a geocaching mögé mindenféle nem létező funkciót, az még sokáig örömét lelheti a ládázásban.

Nincsenek megjegyzések: