Egy „kesser”, DBotond

Vannak olyan kesserek, akik nem a találataik számával, vagy a hivatalos megbízatásukkal tűntek fel nekem. Ők a hozzáállásukkal, a fórumokon tanúsított magatartásukkal, logjaikkal hívták fel magukra a figyelmemet. Őket is megkérdeztem, mert érdekel a véleményük erről a játékról. Itt DBotond (104 megtalálás) válaszolt kérdéseimre. Köszönöm a közreműködését.


>Hogyan ismerkedtél meg a geokesinggel?

2003-ban Sajkod környékén csavarogtunk és épp a "csúcsfotót" készítettük egymásról a kislányommal, amikor egy fiatal pár érkezett, sárga ketyerével a kezükben. Tipródtak egy keveset, mi meg kérdezősködtünk, végül együtt kerestük meg a dobozt. Akkor nagyon belelkesedtem, de az árakat látva inkább elhalasztottam a dolgot. (Tudja valaki véletlenül, hogy kik is voltak Ők? Max.20-22 éves fiatal pár.) 2005 nyarán öcsém megjelent egy Foretrex201 kütyüvel a csuklóján. Nagyon élveztem, ahogy biciklitúráinkon mindig tudtuk pontosan hány métert kell még emelkedni a hegyre (mintha azelőtt ezerszer nem tekertünk volna már fel), meg pontokat jelöltünk, hogy később simán visszataláljunk, meg ilyesmi.
Odáig fajult a dolog, hogy már gps nélkül nem éreztem jól magam, így kénytelen voltam egyet venni magamnak. Egy ismerősnél volt egy Meridian Platinum, mivel nem használta, megvettem tőle. A neten megtaláltam a geocaching.hu honlapot, beugrott a sajkodi sztori, másnap már be is gyűjtöttem a GCHARG ládát. Azóta tart a fertőzött állapot és a vírus nagyon terjed a környezetemben.

> Változott az életstílusod a kesing hatására?


Sokat nem változott, mert azelőtt is sokat túráztam, de mindenképpen hozott valami újat az életembe ez a hóbort. Pl. hogy még a családom is megmosolyog. Új barátokat szereztem, akiket a geocaching nélkül soha nem ismertem volna meg.


> Kikkel szeretsz együtt ládázni, és miért?

Mindenkivel, akit érdekel a dolog. Olyan sajátos helyzetben vagyok, hogy úttörőként a környéken rejtett ládákat többször is meglátogatom, elkísérve az "ujjoncokat" vagy a vendégeket. Érdekes érzés a kinti nagymenőkkel bandukolni és figyelni, ahogy keresgélik a ládáimat.:)

> Milyen gyakran keresel ládákat?

A kezdetekben a környék elég gyéren volt ládával terítve, 9 hónapomba került, mire összegyult a 20 találat. Kifejezetten ládázni inkább nyáron járunk, télen szórványosabban.

> Milyen típusú ládákat kedvelsz/nem kedvelsz?

A bonyolult és hosszú városi multikat nem igazán kedvelem. Általában soha nincs annyi időm, hogy megérje a bíbelődést. A hirtelen felindulásból, jelentéktelen helyekre telepített rejtésektől sem nagyon vagyok elragadtatva.

> Próbálsz elsőként megtalálni egy új ládát?

Mint helyi cifra kakas, természetesen én is szemmel tartom a szemétdombom környékét. Ha látok egy új rejtést, próbálok ráugrani, ahogy a lehetőségek engedik. De nem leszek lelkibeteg, ha előttem lehalássza valaki. Mondjuk volt egy érdekes eset, a GCBAGY ládánál.

A GCBAGY log:

Úgy volt, hogy csapatosan vágunk neki a biciklitúrának, köznem levadásszuk a Bágyi rejtést, de úgy alakult, hogy egyedül vágtam neki az útnak. Patakfalvánál utolértek Helgáék, kiderült, hogy ők is az első helyre pályáznak. Megháromszorozta az erőmet a kihívás, hogy megelőzzem őket, így megállás nélkül tekertem a célig. Lókodban láttam az autót, Helgáék meg sehol, pedig végig szemmel tartottam a domboldalt, ráadásul nem az ajánlott útvonalon mentem, hanem az erdőt megkerülve. Összefutottam néhány motorossal is, mellettem lasítottak, kívácsiak voltak ki az az őrült, aki biciklivel teker kifelé. A ládától száz méterre összefutottam Helgával és...khmm... győzőtt a gyorsaság és a tapasztalat. Ha nem biciklivel evett volna ki a fene, talán átengedtem volna az első helyet, de nekem ugye még nincs ilyen helyzésem. :) De a logbookban meglepetés várt, hiszen Meli megelőzött. Így megy ez:) Köszönöm a rejtést, örülök, hogy immár elindult a ládaélet, és már helyiek is tudnak rejteni.



> Külföldön is kerestél már meg ládát?

Igen. Elsősorban Magyarországon, mondjuk ez csak nekem külföld, de ha jól meggondoltuk, akkor nem is tekintem annak. Vannak találataim Svédországban, Ausztriában, Franciaországban.

> Érdekelnek a Travel Bug-ok?

Első TB-met Csíksomolyón találtam. Rémlett valami vele kapcsolatosan, így magamhoz vettem. Annak rendje és módja szerint el is rejtettem egy nem .com-os ládába, csücsült benne két évet, mire sikerült kiszabadítani, de ahogy elnézem, Csővárnál megint elveszett. :(

> Tracket szoktál gyűjteni, vagy rajzolsz a Tuhu számára?


Szoktam, persze. Aztán átpártoltam az ETP-re, oda töltöttem fel jó sokat, amik közben térképpé változtak. Nagyon hasznos dolognak tartom, népszerűsítem is rendesen.

> Miért rejtettél saját ládát?

Először is a rejtés öröméért. Élvezem figyelni, a megtalálók bejegyzéseit. Mivel a környéken a második vagyok, aki rákattant a kesselésre, olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy az általam jónak ítélt helyekre rejthetek. Valaki meg is jegyezte egy logban, hogy itt az összes rejtés rólam szól. Természetesen ez a helyzet már megváltozott, azóta már sokan rejtettek, így róluk is szól.

> Számíthatunk még új ládá(k)ra Tőled?

2008-ban további 10 ládát szeretnék telepíteni, köztük néhány extrémebb rejtéssel. Meglátjuk hogy alakul.

> Budapesti ládák rejtéséről mi a véleményed?

Van néhány találatom, de nagyon nincs véleményem.

> Hogyan döntöd el merre keresel ládákat egy-egy alkalommal?

Mivel kevés a helyi láda, általában mindegyikre rákeresek előbb utóbb. Jövő nyáron szeretnék egyet kaszálni a Bihari hegyekben. Mivel ott nagy a ládasűrűség, komoly forgatókönyvet kell felállítanom.

> Hogyan szoktál oda utazni?

Többnyire autóval közelítem meg a helyszínt, onnan gyalog. De sok biciklis találatom is van.

> Vesztettél el/találtál már valamit kesselés közben?

A türelmemet néhány multinál.

> Kerültél már vicces/kellemetlen helyzetbe logoláskor/láda-visszeréjtéskor?

Épp Szidicicát és Helgát kísértem a csíksomlyói ládához, amikor betévedtünk a Salvator kápolna udvarára, ahol a szerzetes nem fogadott kitörő örömmel. A lognál olvasható. Amúgy bonyolult volt a vargyasi GCTK04 keresgélés is.

> Szeretnél valamit megváltoztatni a kesinget körülvevő közegben?

Kicsit a moderáció nehézkessége bosszant néha, de végül minden ládám átment. Nem értem a körülményeskedést, ráadásul számomra a moderátorok arctalan hivatalnokoknak tűnnek, akik állandóan a szabályokat emlegetik, és semmi helyismeretük nincs, legalábbis ezen a környéken.

> Mi a véleményed a mozgó ládákról?

Hát belefutottam egy szabálytalanságba, kaptam is érte rendesen. Szerintem jó dolog, csak komolyan kell venni.

> Mi a véleményed a külföldön rejtett magyar ládákról?

Háát…ezekből élek.:)

> Részt szoktál venni a versenyeken?

Eddig nem volt szerencsém. de talán majd egyszer én is részt veszek.

> Milyen kütyüket cipelsz magaddal kesseléshez?

Gyerekkoromban beértem egy bicskával, gyufával és a tarisznyában hamuban sült pogácsával. Ehhez képes ma úgy nézek ki, mint egy felderítő katona. 2GPS, 2 telefon, távcső, PDA, PMR, fényképezőgép,...és egy Cobra helikopter.:)

> Melyik láda nyújtotta a legnagyobb élményt/ örömet, csalódást/bosszúságot?

Az első találataim nagy élményt jelentettek, a kezdetekkor nagylelkesen írogattam a kisregényeket, lehet olvasgatni.:) De különösen tetszett a GCVIT, GCTK04.

> Van valamilyen különleges cél, amit szeretnél a kesinggel kapcsolatban elérni?

Eltüntetni a politikai határokat, főleg a fejekben, amik annyi bosszúságot okoznak még mostanában is. De hogy konkrétabb legyek, szertném, ha minél több erdélyi ember kapcsolódna bele a játékba.

> Milyennek képzeled a magyar geokesing jövőjét?

Nem tudom, de az erdélyi geocaching talán felvirágzás előtt áll. De a magyar betegség itt is felütötte a fejét, már vagy 4 magyar vonatkozású honlap van, különböző rejtésekkel.

> Milyenek a helyi kesselési viszonyok, lehetőségek, körülmények, szokások Erdélyben?

A változatos földrajzi sajátosságokat figyelembe véve, a geocaching-re alkalmasabb helyszínt elképzelni sem lehet. Szokásokról még nem tudnék beszámolni. Azt azért tudni kell, hogy Románia/Erdély rohamosan fejlődik, nyugodtan el lehet jönni családostól, barátostól, sok kulturált szálláslehetőséget találni. Aki egyszer eljött és jól érezte magát, az rendszerint visszajár ide.

> Tudnak a helyiek a Magyarok rejtette ládákról, és mit szólnak hozzá?

A helyi kesserek tudnak, de nem nagyon örülnek. Tudtommal. Az első rejtéseket nevezhetjük missziónak, de ha ez nagyon szárbaszökken, már gyarmatosításnak fog tűnni. Szerintem hagyni kellene a helyieknek, hogy ők is felfedezhessék a rejtés örömét. Találtam már a saját rejtésem mellett 500 méterre másik ládát, amit történetesen nem helyiek rejtettek. És ha már mégis megtették, akkor be kellene jelenteni a .com-on. Sok románt és külföldit ismerek, aki szívesen keresgélne, de nem érti a nyelvet így a honlapon sem igazodik el.

Kérem ezt megérteni.

>Ők is átjárnak Magyarországra ládázni/rejteni?

Többnyire nem járnak át, de vannak nálatok is találataink. Tudtommal itteni még nem rejtet Magyarországon. Egyelőre csak munkát vállalni mennek.:)) Bocsi, ezt nem tudtam kihagyni.

Nincsenek megjegyzések: