Egy GPS nélküli "újonc" - ERNO

A hivatalos oldal adatbázisából - Attibati adatbázis kezelő ismereteit segítségül kérve - kigyűjtöttem azokat a "kollégákat", akik 2007-ben kezdtek bele közös hobbinkba, és egy év alatt legalább 50 megtalálást értek el. Ez a megtalálás-szám már feltételezi, hogy ráéreztek a geocaching "ízére", és komolyan érdekli Őket a ládázás. Ezután átnéztem a logokat, és kiválasztottam azokat a kessereket, akik érdemben is hozzátesznek valamit a játékhoz, veszik a fáradtságot, és néhány mondatban leírják tapasztalataikat, élményeiket. Küldtem Nekik egy körlevelet, néhány gondolatébresztőnek szánt kérdéssel.


ERNO válaszai:


A "Sötétség szája" után fellelkesülve megmásztunk egy közeli hegycsúcsot.


-Honnan ismerted meg a játékot?

A Metro újságban olvastam egy cikket, utána megkerestem a neten és láttam, hogy a GCESET nagyon közel van hozzánk. Aznap este megkerestük a Lilla lányommal a láda kulcsát (ami egy mikroládában volt) és ez akkora sikerélményt okozott, mintha a legszuperebb ládát találtuk volna meg! Pedig akkor még nem is tudtuk, hogy maga a láda hol van :-)
Korábban volt-e aktív természetjáró gyakorlatod? Régebben is szerettünk kirándulni. Általában kiszemeltünk egy hegycsúcsot és megpróbáltuk megkeresni. Ez még Budán se volt mindig egyszerű (pl. a Kakukk hegyen). Később, hogy kedvet csináljak a gyerekeimnek, a kirándulások vége felé azt játszottuk, hogy elrejtek valamit az erdőben. Előrementem párszáz métert és eldugtam valami finomságot amit általában 5-10 perc alatt meg is találtak. Ezért aztán amikor az első geoládákra vadásztunk Anni lányom meg volt győződve róla, hogy azokat is én dugtam el :-) Nehezen tudtam meggyőzni.

-Milyen kezdeti nehézségekkel találkoztál?

A második keresgélés sokáig tartott, mert csak annyit tudtam, hogy egy kidőlt fát kell keresni aminek már nincs kérge (GPS nem volt nálunk) és valahol az Erzsébet ér közelében van (GCguba). De végül megtaláltuk és nagyon örültünk neki. A Kamaraerdőben viszont hiába kutattunk egy órán keresztül, lógó orral mentem haza (a gyerekeim egyáltalán nem szomorkodtak).

Ezt az előbukkanó vonatot nem volt egyszerű lefotózni :)

-Látogatod a fórumokat? Mi a véleményed azok hasznosságáról?

A fórumok nagyon hasznosak is tudnak lenni, de amikor késhegyre menő viták zajlanak benne azt inkább átugrom.

-Szerinted milyen egyéb segítségre lenne szükségük a kezdőknek, hogy minél gyorsabban a szükséges ismeretek birtokába jussanak?

Először is rá kellene vezetni őket, hogy hogyan lehet egy ládát GPS nélkül megtalálni. Előbb-utóbb úgyis majd megveszik a készüléket ha akarják, de ne érezzék úgy, hogy ez a "kötelező belépő" a játékhoz. Egy oldalra kéne gyűjteni néhány kezdőknek való ládát, részletes leírással, egyszerűen kereshető, de szép helyen legyen és szerintem hagyományos ládával érdemes kezdeni, nem mikróval, multival vagy virtuálissal.

-Van már saját rejtésed?

Nincs, mert Budapesten lakom és, mint tudjuk itt már nagyon nehéz ládát engedélyeztetni.
Utazgatni nem nagyon szoktunk, egyelőre Budapest környékét derítjük fel (néha Debrecenben is ládázunk).

-Eddigi megtalálásaid közül melyik tetszett a legjobban?

Vízesés, Buda Svájca, Roppant elmés, Séta a Nagyerdőn, Királyi panoráma

Megcsodáltuk a magyar Eiffel-tornyot Lakihegyen, majd a ládáját is.

-Keresel .com-os ládákat Magyarország területén, illetve a határokon túl is? Mi a véleményed a határokon túl rejtett .hu-s ládákról?

Keresek com-os ládákat, extra meglepetésnek tekintem őket :-)

-Milyen kütyüvel kezdél ládázni, változtattad időközben a kellékeid minőségét, mennyiségét? Elkapott a "kütyümánia"? Bővült a "fegyvertárad"?

GPS-em nincs. A felszerelésem egy fényképezőből, iránytűből, térképből és egy fejlámpából áll. A Google Earth és a tuhu nagyon sokat segít, na és persze a logok tanulmányozása. Próbálok minden apró részletet felírni, a képeken a hátteret is megfigyelni, hátha ott van egy árulkodó nyom.

-Változik a "keresési módszered", jobban észreveszed az árulkodó jeleket a rejtés közelében, vagy csak a műszerre hagyatkozol?

Legfontosabb árulkodó nyom a kesserösvény, vagy a jellegzetes fák, sziklák. Ha végképp nem találok támpontot akkor keresek a közelben egy poi-t, pl egy kutat, vagy kőkeresztet és ahhoz próbálok viszonyítani. Előfordul, hogy megpróbálok a rejtő fejével gondolkodni és így kikövtekeztetni, hogy merre is rejthette. Persze ez sem mindig válik be. Egyszer egy normál méretű ládát kerestem természetes rejtekhelyeken, fák, bokrok, kövek alatt és láttam, hogy van ott egy nagy trafószekrény-féleség, de azt kizártnak tartottam, hogy oda dugta volna a rejtő, hiszen ott a karbantartók bármikor észrevehetik. Na igen, mégis ott volt, de ehhez háromszor kellet visszamennem kutatni és még segítséget is kértem egy előző megtalálótól.

Ez emlékezetes nyomozás volt, háromszor vágtunk neki.

Nincsenek megjegyzések: