Magpet GPS boltja

Vannak olyan nem létező funkciók, amit némelyik vevő elvár a készüléktől?

Nagyon elszállt dologra (pl. legyen benne kávéfőző) nem emlékszem. A nagyobb képernyős autós készülékeknél egy időben gyakori kérdés volt, hogy lehet-e rajta TV-t nézni. Ezen kívül inkább létező, csak az adott típusból hiányzó funkciókat szoktak időnként keresni. Ennél gyakoribb a műfaj-tévesztés. Pl. egy egyszerűbb autós készüléket néz ki valaki a neten, mert ugye GPS, színes, olcsó, majd kiderül, hogy az Adrián szeretne hajózni vele. Ilyenkor előfordul egy kis csodálkozás, hogy „de hát miért nem megy rajta a BlueChart?” Többek között ezért is szeretem inkább azt, ha a vevő sokat kérdez, inkább az elején derüljön ki, hogy az általa kinézett típus valóban alkalmas-e arra, amire ő használni szeretné.

Hoztak már vissza rossz kütyüt, amit Te azonnal meg tudtál „javítani”?

Magához a „vashoz” csak akkor nyúlok, ha már nem garanciális, és biztos vagyok a dolgomban. Ezek inkább apró műtétek, kilazult csatlakozók meghúzása, és hasonlók. Szoftveres kérdéseket már rengeteg alkalommal sikerült megoldanunk, szerencsére ritkán kell széttárt karral elnézést kérni. Ez a jó hatásfok – ez itt a reklám helye! :) – nagyban köszönhető a Garmin ügyfélszolgálatának is, többször segítettek már nekünk olyan problémák megoldásában, amivel mi még nem találkoztunk.

Gondolom, sokan a legegyszerűbb, legolcsóbb GPS vásárlásának szándékával érkeznek a boltba. Ilyen készülékkel is távoznak?

Érdekes, de nem feltétlenül a legolcsóbb a cél. Aki tényleg a legolcsóbbat keresi, és az áron kívül más nem érdekli, az inkább valamelyik gigaplázába megy, vagy webáruházból rendel. Persze nálunk sem mindegy az ár, erre mindenki érzékeny, nincs is ezzel semmi gond. Mi nem feltétlenül a legolcsóbbat kínáljuk, de az sem cél, hogy a pillanatnyi haszon érdekében a legdrágábbat adjuk el a vevőnek. A bolt kialakítása nálunk szándékosan leülős-beszélgetős, így hamar kideríthető, hogy mire is van szükség, és mi az, ami pénzkidobás lenne.

Ha valaki bejön a legolcsóbb készülékért, hogy csak geocachingre kell, semmi más nem érdekli, nem akar bele térképet, akkor nem erőltetjük a 60CSx felé. Ha érdeklődik, akkor tájékoztatásul azért egy-két komolyabb típust megmutatunk, hogy legyen mi alapján meghozni a végső döntést, de ha a bemutató végén a legolcsóbbat kéri, akkor nincs további nyomásgyakorlás. :) Ugyenerre visszafelé is volt példa: egy úr halastavi pecázáshoz akart 76CS-t venni, az akkor 200eFt volt. Beszélgettünk, kiderült, hogy se a térképek nem érdeklik, sem a színes kijelző, csak vissza akar találni oda, ahol előző este beetetett. Végül egy Geko201-essel távozott. A haszon sokkal kevesebb, de biztos, hogy ez az úr legközelebb is hozzánk jön.

Volt olyan ügyfél, aki kölcsönzött/vett egy készüléket, majd boldogan/ csalódottan hozta vissza, mert azt hitte …?

Sokkal több boldog visszatérőnk van, mint csalódott. A csalódás inkább szubjektív dolgok mentén születik, pl. túl későn szól, hogy le kell kanyarodni, nem jó útvonalat tervezett, mert ott mindig dugó van és tudok egy sokkal jobb utat, stb. Olyan esetre nem emlékszem, hogy készülék konkrét alkalmatlanság miatt került volna vissza hozzánk. Inkább olyan esetek fordulnak elő, hogy valaki vesz egy egyszerűbb GPS-t (akár kézi, akár autós), használja boldogan, majd rájön, hogy mégiscsak jó lenne egy elektronikus iránytű, vagy egy TMC-vevő. Ilyenkor a használtat beszámítjuk, és próbáljuk megtalálni a jó megoldást.

A kezdeti időkben fordult elő egy furcsa eset. Betért a boltba egy nagyon határozott úr, és kért egy Geko201-et. Rákérdeztem, hogy tud-e mindent, van-e esetleg kérdése, de köszönettel elhárította, mondván, hogy a neten már nagyon utánajárt, és neki ez kell. Létre is jött az üzlet, az úr boldogan távozott. Majd pár hét múlva indulatos hangon telefonált, hogy ez a készülék nem az, ami. Ő azt olvasta, hogy van rajta soros port, de sehol nincs a neten olyan szoftver, amivel ő kedve szerint átírhatná a firmware-et, pedig ő egy geodéziai alkalmazást fejleszt, és ehhez a készüléket bizony alaposan módosítani kéne. Ezt kicsit furcsának éreztem, és őszintén szólva nem éreztem hibásnak magam a kérdésben. Rákérdeztem, hogy miből gondolta, hogy egy kirándulásra kitalált hobbi-készülék 40eFt-ért olyan szinten lesz paraméterezhető, mint a komoly geodéziai vevők, még két nullával az árukban? Végül belátta, hogy ebben lehet igazság, és barátságban búcsúztunk el.

Vannak olyan törzsvásárlók, aki a puszta GPS-vásárláson túl is bejárnak a boltba?

Igen, jónéhányan. Több olyan ügyfelünk van, aki ha a környéken jár, beugrik hozzánk, bár esze ágában sincs újabb készüléket vásárolni. Ilyenkor azért a meglévő GPS-t átnézzük, a firmware- és térképfrissítéseket feltöltjük, megmutatjuk az újdonságokat, vagy csak beszélgetünk egyet, ha épp mindketten ráérünk. Talán elcsépelt hülyeség, de tényleg jó érzés, mikor egy ilyen látogatás után az ügyfél boldogan távozik.

Van egy idős úr, aki elsők között vásárolt iQue-t. Lezajlott a kezdeti install, térképek regisztrációja és feltöltése, stb. Ezt követően az úr egyre nagyobb SD-kártyákkal tért vissza néhány hetente, egyre több szelvényt töltöttünk fel az Európa-térképből. Minden alkalommal volt több kérdése, az iQue szoftverét is többször frissíttettem. Később beküldte az öccsét, ő is vett egy iQue-t. Azóta is sok alkalommal jártak nálunk a boltban, minden alkalommal kedvesen elcsevegtünk. A napokban mindketten lecserélték iQue-jukat egy kihagyhatatlan akciós Nüvire, ennek kapcsán is már többször jártak nálunk. Ma pedig az úr felesége tért be hozzánk, hogy a férje addig-addig magyarázta neki az új Nüvi csodás tudását, hogy neki is kell egy egyszerű Nüvi200-as. Így akaratunkon kívül már az egész család „fertőzött”, ezen post írása közben is beszéltem már telefonon az illető úrral, aki épp a felesége új Nüvijét állítgatja. :)

Egy másik nagyon kedves történet kevéssel a bolt nyitása után zajlott le. Betért egy nagyon idős úr, kicsit törte a magyart. Kiderült, hogy Spanyolországban él, és most a fia 60. születésnapjára szeretne valami szép ajándékot venni, az eTrex Vistára gondolt. :) Megnéztük a készüléket, de nem vette meg azonnal, hanem pár nap múlva visszatért a fiával. Ketten összesen több mint 140 évesek voltak, de két nagyon életvidám, nagyon jó fej emberrel volt alkalmam beszélgetni, nagyon hosszan. Végül megvették a Vistát, de ez addigra melléktevékenységgé szelidült. :)
Ilyesmi nem történik az elektronikai nagyáruházakban. Igaz, a nap végén komolyabb pénz van a kasszában, de én így is jól érzem magam.

Sokan szeretik szétszedni a készülékeket. Te is meg szoktad nézni a belsejüket?

Nem jellemző. Úgy vagyok vele, hogy bőven elég, ha az alkotók tudják, hogy melyik IC lábát hova forrasztják. Garmint nem darabolok, mert az még ráadásul garanciavesztéssel is jár. Azért előfordul, hogy egy-egy dolgot szétbontunk. Mikor megérkezett az első teszt-készülék a járműkövető-szolgáltatásunkhoz, akkor Piret barátommal azonnal szétszedtük a LEVEL GB060-ast. Leginkább azért, hogy az összeszerelés igényességét lássuk, nem is annyira a működés „ellesése” volt a cél. Itt az volt az érdekes, hogy még mielőtt bármilyen szoftveres próbálkozások megindultak volna, gyakorlatilag a dobozból azonnal a csavarhúzó alá vetettük a készüléket, teljes egyetértésben. :)

Az informatikusok mindig a rettentően béna felhasználókkal viccelődnek. Te is találkoztál nagyon tájékozatlan, vagy éppen túlzottan is „félretájékozott” vevőkkel?

Persze, egy boltban megesik az ilyesmi, de ezzel nekem soha nem volt gondom. Azért viszonylag drága készülékekről van szó, teljesen normális, ha valaki nagyon szeretné körüljárni az ügyet, és mindent tudni szeretne. Talán furcsán hangzik, de nekem is az az érdekem, hogy az érdeklődéskor vagy a vásárláskor hosszan beszélgessünk. Így a vásárló azt kapja, amit szeretne, és elégedett lesz. Persze előfordulnak fokozottan nehéz pillanatok, de azért ezeket is túléljük. Ide azokat az eseteket sorolom, mikor az ügyfél mondjuk telefonon a problémát sem tudja pontosan elmondani („vettem maguknál azt a Garmint, és ha megnyomom ezt az izét, akkor ilyen dolgokat ír ki…”), ilyenkor azért szükség van egy kis nyomozásra. Az is előfordul, hogy valaki a PC mellett ülve hív fel és kér segítséget, de ha az „indítsa el a MapSource-t” utasításra az a kérdés jön vissza, hogy „az hol van? A sajátgépben?”, akkor kicsit nehezebb a dialógus.

Erre fel voltam készülve, mikor belevágtam a boltba, és nem is szabad rajta felháborodni. Egyszerűen arról van szó, hogy én GPS-bolond vagyok, ebben élek, sok olyan dolog is természetes, ami esetleg egy felhasználónak nem. Nem várhatom el egy buszsofőrtől, hogy olyan otthonosan mozogjon a Nüvi belső memóriáján, mint én. Cserébe én nem tudok buszt vezetni, így kerek a világ. Mindenkinek szívesen segítünk, akár telefonon, akár emailben. Ha ezek a csatornák nagyon nem működnek, akkor behívjuk a kedves ügyfelet, és igen nagy százalékban mindennek a végére járunk.

A félretájékozottság egy másik eset. Egyetlen boltról sem feltételezem, hogy aljas szándékkal tájékoztatnak félre. Inkább olyan esetekről lehet szó, hogy pl. egy nagy fogyasztási templom műszaki osztályán dolgozó ember nem érthet 100%-osan a mosógéptől a GPS-ig mindenhez. Az ő dolga, hogy 2 percben rendezzen le minden vevőt, és villám gyorsan terelje őket a kasszához. Így a tájékoztatás sokszor elnagyolt („persze, van hozzá Európa-térkép, le lehet tölteni az inetrentről!”), aminek esetleg a fele sem igaz. Megesik, hogy ilyen készülékekkel érkeznek hozzánk, de sajnos az egy hétig létező noname akciós típusokkal nem tudunk mit kezdeni. Előfordult olyan eset is, hogy egy idős úrnak egy nagyáruházban – nem írom le, melyikben – egy nagyon gyenge autós készüléket adtak el, kerékpározáshoz. Nálunk próbált hozzá kerékpáros tartót venni, sikertelenül. Visszaküldtem az áruházba, hogy próbálja visszakérni a pénzét. Néhány nap múlva visszatért, majd egy VentureCx-szel távozott, azóta is boldogan bringázik vele.

Nincsenek megjegyzések: