Csoportos nyúlvadászat,
(lelcache)

Vannak olyan ládák, amelyek valamilyen szempontból kiemelkednek a többi közül. Van, amelyiket nehezebb megszerezni a többinél, mert valami speciális tudást, vagy technikát igényel. Ezek a ládák nagyobb figyelmet kapnak, mindenki a találati listájában kívánja tudni őket, de levadászásuk komolyabb szervezést, felkészülést, eszközbeszerezést igényel. Ilyen pl. a Barlangász-LIK, a már megszűnt Bányató, a Canga, az Nyugati sziklafal, a A Balaton közepe, a TotálBrutál és a Húsvéti Nyuszi is.

--------------------------------------Gyülekezünk

A Húsvéti Nyuszi ládát már régóta nézegettük Scelével.

--------A fészeknek otthont adó fa
Sok közös kiránduláson beszélgettünk róla, hogy milyen módszerrel kéne becserkelni. Volt az ötletek között létra, faágon átdobott kötél, aminek az egyik végére rákötjük valamelyikünket, a másik végét a kocsi vonóhorgához, aztán szépen felhúzzuk a vállalkozóbb szelleműt, sőt még ismerős darus autós bevetése is szóba került. A legkivitelezhetőbb megoldásnak mégis a kötéltechnika tűnt. Nekem van barlangász vizsgám. A tanfolyamnak része a kötéltechnika elsajátítása is.

---Scele próbálja bevenni
-----------az ágat

Eleinte nem sok gyakorlatom volt, de idővel sok barlangban jártam, és magasabb szintű ismeretekre is szert tettem egy speciális kötéltechnikai tanfolyam elvégzése során. Így már nem volt kérdés, hogy milyen módszerrel fogjuk meghódítani ezt a ládát. Scelével meg is beszéltük egyik túránk alkalmával, hogy következő húsvétkor elhaladunk Ágasegyházára. Felszerelésem megvolt, megfelelő mennyiségű kötelet is tudtam szerezni, így minden adott volt a kalandhoz.

A jól kidolgozott tervet aztán keresztbe húzta Csuhás fórumon tett bejelentése, miszerint február 17-én ellátogat a ládájához, és akinek van kedve, annak segít a megtalálásban. Ezt a lehetőséget nem hagyhattuk ki, mert így Scele is felmászhatott érte, az eredeti tervben pedig csak én másztam volna. De nem csak ez szólt a korábbi megtalálás mellet. Az ilyen összejövetelek remek hangulatban szoktak eltelni, és sokkal nagyobb élmény így abszolválni egy ládát, mint magányosan. Szóval gyorsan meg is ragadtuk a kínálkozó lehetőséget, és beneveztünk az akcióba.

---------------- Ereszkedőgép működési elvének magyarázata
--------------------------------- (Mr. Zerge okul)

---- Mr. Zergére felkerülnek
-------------a gépek

A lefelé úton csatlakozott hozzánk még Csigabiga is, így hármasban indultunk Budapestről jó korán, hogy egyetlen percről se maradjunk le még véletlenül se. Elsőként érkeztünk a helyszínre, és gyorsan fel is mértük, hogy nem lesz egyszerű a történt, mert a fa, amin a fészek volt, nagyon magas. De nem is ez volt a fő probléma. A fa első ága is olyan magasan volt, hogy esélytelennek tűnt bármit is feljuttatni oda. Nagyon azért nem aggódtunk, mert valahogy felkerült oda az a fészek, és biztosak voltunk benne, hogy Csuhásnak megvan rá a megfelelő trükkje. Így türelmesen vártunk, az amúgy nagyon hideg időben. Szépen lassan meg is érkeztek a többiek, és Csuhás is befutott.

A kocsi hátuljából szépen előkerült a felszerelés. Csuhás nagyon felkészült. Jó sok kötelet, és több komplett slószt (beülő, és a hozzá tartozó mászó és ereszkedő gépek, karabinerek együttese) is hozott. Az első probléma -mint ahogy sejtettem is- a kötél faágra történő feljuttatása volt. Az én kis fejemben olyan gondolatok motoszkáltak a várakozás perceiben, hogy Csuhás majd hoz valami íjpuskát, vagy nyilat, amire vékony zsineget kötünk, azt átlőjük a faág felett, és szépen felhúzzuk a kötelet.

---------Elméleti oktatás
------a plusz kötélpályánál

Na Csuhi azért ennyire nem volt felkészült! :-) Sőt, még a vékonyabb zsineget is otthon felejtette, amivel azért megkönnyítette volna a dolgunkat. Egy kerékanya kulcsot kötöttünk a kötél végére nehezék gyanánt, és így próbáltuk által hajítani a magos fa ágán. De nagyon nem akart menni! Jó sokan, és jó sokszor próbálkoztunk, mire végre egyikőnk megfelelően számította ki a röppályát, és kellő lendülettel indította útjára a szereléket.

Csuhás gyorsan elkezdte kiépíteni a kötélpályát. Előrelátóan mindjárt többet is felszerelt a fára, így volt lehetőség szimultán mászni, és vigyázni közben az újoncokra. Na meg gyorsabban is mentek így a dolgok. Miköben Csuhás a kötélpályát szerelte, én elkezdtem magyarázni, hogy mi minden is van fellógatva a beülőre, és az a sok vas mire is való. Később Csuhás is bekapcsolódott, és az első bátor próbálkozókra el kezdtük felszenvedni a beülőket. Mr. Zerge kezdte a sort, akit adigra már felvérteztünk hatalmas mennyiségű elméleti tudással, de sajnos a fáramászás nagyon is gyakorlati dolog! :-) Mr. Zerge azonban remekül tudta átültetni az elméletet a gyakorlatba, és szépen teljesítette is a feladatot.

----------------------Scele a lógós

Közben egy kisebb faágon én is felszereltem egy kötelt, hogy a várakozókat némi gyakorlati előképzettségben is részesítsem, de hamar rá kellett jönnöm, hogy ez nem fog menni. Fel még csak-csak felkergettem volna őket, de lefelé már nem ment volna a dolog. A mászógépekkel való felfelé mászás ugyanis nem túl bonyolult dolog. Két perc alatt elsajátítható minimális szinten. Maga a lefelé való ereszkedés sem valami ördöngős feladat, ha az embert már befűzték a megfelelő gépezetbe. A kötéltechnikánál a bonyolultságot éppen a gépek beszerelése, legfőképpen a mászógépből az ereszkedőgépre való átszerelés jelenti. Ez kistandolva sem egyszerű, kötélen lógva meg kimondottan macerás. A barlangász tanfolyamon sok-sok gyakorlás kell hozzá, hogy ez gond nélkül menjen, és ennek ellenére is van, aki ilyesmin vérzik el aztán a vizsgán.

----------------------------------Scelét lógva hagytuk

Szóval gyorsan beláttam, hogyha valakit felzavarok a kötélre, és jó magasan a fejem felett lóg, akkor ott is marad mindaddig, amig egy felszabaduló másik kötél segtségével, amivel mellé lehet mászni, le nem variáljuk onnan. Így végül ezen a kötélen csak egyedül mászkáltam, meg a kötélen való lógás érzését lehetett kipróbálni annak, akin már volt beülő.

--------------- Csúcsforgalom a fán (Csuhás, Scele és ID=12082)

-lelcache fotonágyúval

Csuhás szépen folyamatosan vitte fel az embereket, én pedig lent szereltem be őket a beülőkbe. Az első ember leadta a dobozt, így a logolás kényelmesen, a földön történt, de mindenki becsületesen felmászott a fészekig. Így mindenki szabályosan találta meg a ládát. Semmi potyázás nem volt. Le a kalappal. Talán Csahás, és jómagam kivételével mindenki először látott egyáltalán közelről ilyesféle kötélmászó szerkezeteket, de olyan profin másztak, és ereszkedtek lefelé, mintha mindig is ezt csinálták volna. Azt hiszem mindenkinek nagy élmény volt. Nem mindennapi dolog, hogy az ember fára mászkál, pláne nem kötelek segítségével. A kötélen való mozgás, a kötéltechnika önmagában is érdekes, szórakoztató dolog, de ha ez geocachingel párosul, az különösen jó móka.

---------Fészekrabló Csigabiga

Végül én is feljutottam a fészekig. Nagyon jó volt! Sokat voltam már kötélen, de általában nem fára szoktam ilyen módon mászni. Végül a ládát is visszahelyeztük a fészekbe, a kötélpályát szépen lebontottuk, és indultunk tovább, a közeli, kevésbé nehezen elérhető ládákat felfedezni!

Ezúton is köszönöm minanyiunk nevében Csuhás segítségét a technika biztosítását, és a lehetőséget, hogy ilyen remek társaságban abszolválhattuk ezt a különleges ládát!

lelcache

Még néhány kép:

----------------------------------Párhuzamos lógás

------------------------------- Ennyi elemből áll a slósz

----------------------- Az ereszkedőgép szakszerű használata

----------------- Függőleges kúszás felfelé (lelcache bemutatásában)