Egy „újonc kesser”, peterpan

A hivatalos oldal adatbázisából - Attibati adatbázis kezelő ismereteit segítségül kérve - kigyűjtöttem azokat a "kollégákat", akik 2007-ben kezdtek bele közös hobbinkba, és egy év alatt legalább 50 megtalálást értek el. Ez a megtalálás-szám már feltételezi, hogy ráéreztek a geocaching "ízére", és komolyan érdekli Őket a ládázás. Ezután átnéztem a logokat, és kiválasztottam azokat a kessereket, akik érdemben is hozzátesznek valamit a játékhoz, veszik a fáradtságot, és néhány mondatban leírják tapasztalataikat, élményeiket. Küldtem Nekik egy körlevelet, néhány gondolatébresztőnek szánt kérdéssel.



peterpan levele:


--- Ahogy kezdődött


Igen én is a 2007-es év újonca vagyok. A geocachingről már réggebben is hallottam, olvastam. Mérnök vagyok, érdekelnek a, számomra csodás, mérnöki alkotások. Így a GPS technológiáról már évekkel korábban elolvastam, amit el kellett. Annyit mondhatok, nem azok a differenciálegyenletek alapján szereti meg valaki a geocachinget. :)


--Néha komoly vagyok...

A Somló hegyen tartott céges csapatépítés outdoor programjaként 2002. szeptember 10-én volt a kezemben először GPS. Ott az egyes feladatok helyszíneit kellett megtalálni vele.
1-2 éve már egyszer ráakadtam a turistautak.hu oldalra is, amikor térképet kerestem egy kiránduláshoz. Nem vagyok igazán oda a HBKért (Három Betűs Kütyük), akkor még se GPS, se PDA nem állt rendelkezésre. Egyszerűen egy kinyomtatható térképet szerettem volna csak. Igazából bosszantott is a dolog nem találok egy számomra értelmezhető grafikus formában egy térképet. Aztán megvettem papír alapon a sarki térképboltban. Ekkor sem foglalkoztatott a kincsvadászat.

A változást az hozta, amikor az ismert magyar navIGáciOs szoftver futtatásának céljára beszereztem egy kis kéziszámítógépet. Mondhatni, hogy ezután már kézenfekvő dolog volt, hogy másra is használjam. Mondhatni, hogy már ismerősként írtam be a böngészőmbe: http://www.geocaching.hu/. Igazából a hozzáférhető alkalmazások széles választéka sem hozott lázba. Ahogy a HBK-ért sem, úgy az ezerféle csudaalkalmazásokért sem rajongok. Nosza rajta iGO-val megyek kincset keresni! Erre is illik névadóm (róla még írok) jelmondata: ’Keep it f**kin’ simple!’.

---...néha nem.

Ez április elején volt. Ki is néztem, és még azon a hét végén meg is látogattuk az első célpontot Budaörsön a Kő-hegyen. A környezet, a panoráma csodás volt. Halk zene szólt a kápolna mozgásérzékelős hangszórójából és nagyszerű, bár kissé szeles tavaszi idő volt.


------- Kis kesser a kis kessel.

Az alkalmazott technikák szempontjából meghatározó élmény, érdekes találat volt! Úgy is mondhatnám, nem lehetett volna ennél több hibát elkövetni, vagy gyengébben indítani L. Ekkor még csak az említett szoftver állt rendelkezésemre bekapcsolt static navigation opcióval. Ott szaladgáltam a szikla peremén és nézegettem a mozdulatlan koordinátákat. Közben a célpont koordinátái a másik kezemben voltak felírva. A hátamon a hordozóban az alig 2 éves kislányom figyelt. Sohasem felejtem el az érzést, amikor megtaláltam az elsőt. A ládán egy matrica figyelt: ’The Satellite is watching you!’. A láda tartalmára nem is figyeltem, a jelszó felírására még kevésbé. Úgy kellett érte visszamennem, mikor eszembe jutott, mit is kell tennem majd odahaza.

Ugyanaznap elmentem még a Buda Svájca ládához is, de már egyedül. Kerestem a nap és az óra állása alapján az északi irányt és utána a koordináták különbségéből számoltam ki, hogy merre lehet a láda. Értitek, ugye? Bonyolultnak hangzik és az is volt! De egy dolgot vitathatatlanul adott nekem: iránymutatást. Megmutatta, hogy mi az amiben fejlődnöm kell és azt is megmutatta milyen nagyszerű …hát izé … sport?, játék?, kikapcsolódás?, hobby?, életforma?, vagy mi a pihe ez.

Aznap este logolás után belevetettem magam az olvasásba. Elolvastam a geocaching FAQ-ot, a cachikettet, a szabályzatot, sőt! Munkám során is gyakran kell dokumentációkat olvasnom, ezért a FAQ, RTFM (megtermékenyített kézikönyvolvasás), STFW (keresés a megtermékenyített weben) típusú kioktatások elébe menve letöltöttem Andorpapa Russa enciklopédiáját. Elolvastam végig, majd célirányosan letöltöttem, amit le kellett töltenem. Russa, uBook, KGC és NYGC térképek a tuhuról, ládapontok MPS formátumban, leírás HTML formátumban a GC oldalról. Semmi proxy, semmi skin, semmi csicsa. És azóta is így keresek.

---Dobogókő. Ketten szerveztük, két tucatnyian lettünk.

Azóta persze némi tapasztalatot sikerült összegyűjteni. A legnagyobb tapasztalat viszont az, hogy eljutok olyan helyekre és megtanulok olyan (történelem, földrajz, nyelv, matematika, fizika) leckéket, amelyeket egyébként soha sem. Az a vacak műanyagdoboz, csak az adrenalin miatt fontos. Ha csak a találatok száma lenne a fontos, akkor a teszkóba mennék. Ott 1592 db-ot láttam egyetlen polcon.

Mindig is közel állt hozzám a természet, a vizek, a barlangok, a dombok. Kaposvári voltam 26 évig és az is vagyok, ott ugyan egyetlen barlang sincs, de Pestre kerültem a munkám miatt és jelenleg itt is lakom a családommal. Nem igazán volt, aki megmutassa nekem azokat a helyeket, amiket érdemes meglátogatni errefelé. A lelkes rejtők persze megoldották számomra ezeket a problémáimat és én ezért nagyon hálás is vagyok nekik azaz nektek. Bár feri60 szerint ez az írás rólam szól, úgy érzem nem lenne teljes a történetem, ha nem említeném meg azokat, akiknek nagyon sokat köszönhetek eddig.

--- Az első 5/5-ös, éjszaka teljesítve (GClik)

Elsőként ZF-et kell megemlítenem, akit sikerült egy alkalommal megtréfálnom néhány keresztbe letett faággal. Ő az, aki meghazudtolja a saját nevét, de sohasem árulta el, hogy mikortól számít már valaki ládanagykorúnak. Tőle sokat lestem el az első időkben (bár ő erről valószínűleg nem is tud) és vicces módon az ő általa telepített ládát még nem sikerült megtalálnom, igaz a környékén se jártam még. Pedig a gc.com-on az én nevem alatt fut a fordítás okán. Tehát a dolog jelenleg úgy fest, hogy a saját ládám még nem volt a kezemben.

A másik nagyszerű ember MikiCache. Mindenkinek ajánlom figyelmébe azokat a helyeket és módokat ahol, és ahogy ő rejtett. De ennél többről van szó! Nagy hatással volt rám, amit a kezdetek óta tanított nekem. Nem ismerek olyan embert, akinél nála jobb kezekben nem lehetne a magyar geokess ügye. Az ő indíttatása nélkül nem mentem volna el az első georendezvényre Bér, Virágospusztára. Valójában a Torockó túrára is invitált, oda sajnos nem tudtam elmenni.

Bér több szempontból is érdekes volt számomra. Hosszú idő óta itt találkoztam újra régi kedves főiskolai csoporttársammal, Adriennel, és kedvesével, akiket együttesen BaLee-ként ismertek. Igazán gondosan kezelik első ládájukat. Velük együtt sikerült nem teljesíteni a szintet, de szerintem ezt egyikünk sem bánja. Nagyon jó volt az a nap! Azóta is voltunk már együtt több alkalommal kirándulni hasonlóan jó hangulatban.


-BaLee, a gondos ládagazda. (GCtoto)

Akire nagyon felnézek, bár tudom mások ettől jelentősen eltérő véleményen vannak, az Csuhás. Megint csak ismétlem magamat, nem a megtalálási rangsorban(?) betöltött előkelő helye miatt. Sokkal inkább azok miatt, amit például Törökkoppányban tett hűséges társa érdekében. Elgondolkodtató, hogy kiért, vagy miért tennénk meg mi ugyanezt az áldozatot!

Ha lehetne magamnak mostohanagypapát választani, akkor BGM lenne az. Az ő szerénysége, szívóssága és kitartása példakép értékű nekem. Egy igencsak megmosolyogtató levélváltás után sikerült megismerkednem vele, azóta számos közös Pilis környéki kiránduláson vagyunk túl. És remélem idén még több ilyen elé nézünk még.

A technikai kütyük és az alkalmazásuk ismeretében egyik számottevő tudással rendelkező társunk Csigabiga. Róla a logjait olvasva akadtam. Bár rengeteg fényképét láttam amit ő lőtt, ő maga kevés, vagy egyetlen képen sem szerepelt. Emiatt illetve kapcsolatrendszere miatt (bizony én szoktam figyelni a logjaitok koincidenciáját is) először úgy gondoltam, hogy ő egy hölgy. Szerencsére az elő találkozásunk - a Balaton közepe felé tett kirándulásunk, ami nagyszerűen sikerült - előtt már tudtam, hogy ez a feltételezésem minden valóságot nélkülöz.


- A Balaton közepéig is elmegyünk!

Végül de nem utolsósorban egy másik újonc, de figyelemre méltó teljesítményt felmutató (nem találatok számára gondolok!) társunkról is szeretnék szólni. Ő, helyesebben ők Nogacsalad. Ha már találkoztatok olyan logbookkal, amelyben az ő fényképes matricájuk szerepelt, attól még nem ismernétek meg őket, mert élőben kicsit sem hasonlítanak a fényképes önmagukra. Velük is nagyon szeretek együtt lógni, sok a hasonlóság közöttünk.

Említettem, hogy írni fogok a névválasztásomról. Eredetileg nem ezt választottam volna, de úgy gondoltam, hogy a mesebeli alak jobban illik ehhez a néha mesebeli dolgokat hozó játékhoz, mint bármi más. De ezt teljesen komolyan gondolom. :)



---------- Az a csodálatos Pilis.

Ami a fórumokat illeti, azokért nem rajongok. Ahol tudást lehet kapni, az rendben van. Ez a játék filozófiájával összhangban van. De az ember-ember típusú oda-vissza kirohanások kevésbé érdekelnek. Szerencsére a fák tavasszal várhatóan akkor is kirügyeznek majd, ha egy szó sem esik róluk a fórumokon, én pedig ha választanom kell inkább a fákra vagyok kíváncsi. Kedvenc ládatípusaimról kedvenc kesser költőnk írt jópofa versikéket. Kb én is azokat szeretem, mint ő. Remélem, idén végre összefutok a kerek asztal lovagjával bárakárhol.

A jövőre vonatkozóan vannak céljaim, kiszemelt célpontjaim. Köztük talán az egyik legfontosabb, a (félig) saját ládám megtalálása. Már teljesítettem a saját láda kihelyezéséhez szükséges kvótát, de furcsamód annak előtte (20 megtalálás alatt) több bátorságom volt ezen gondolkozni, mint most. A rengeteg jobbnál jobb rejtésetek elbizonytalanít! Én viszont nem szeretnék rosszabbat alkotni. Itt most nem szeretnék egyetlen ládát sem kiemelni, mert hosszú lenne a lista.

Mindenesetre az ide évben elképzelhető, hogy gazdagítjuk a Somogy megyei ládák számát a kedves kaposvári ismerőseimmel közösen elkövetve, ha ők is úgy akarják.

Ami az új emberek kezdésének további megkönnyítését nem támogatom. Ez így most kicsit furcsán hangzik egy újonc szájából, de vannak érveim. Egyrészt szerintem minden szükséges ismeret fellelhető épp a kesserek áldozatos munkájának köszönhetően (pl: tuhu, Andorpapa, Sylverrat FAQ, stb). Másrészt szerintem meg kellene szűrni az alkalmi kessert, a gyere-gombóc-hamm-bekaplak típusú városlakó muglit, aki vett-kapott-szerzett magának egy trendi dzsípieszt és ezzel belerondít egy tvt védett növényei közé és néhány alkalom után úgy tűnik el, ahogy érkezett.

Szerintem nem gonoszság az a minimális elvárás, hogy a játékhoz kapcsolódni szándékozó fel tudjon mutatni némi intelligenciát, alázatot és érdeklődést. Szerintem épp elég nagy ajándék a játék ingyenessége, amivel sokan visszaélnek. Senki sem rendelkezhet közülünk a természet értékeivel. Sem bunkó erdész, sem hatóság, sőt még a magánkézben lévő területek gazdái sem rendelkezhetnek felette, de mindannyian felelősséggel tartozunk azért, hogy az unokáinknak megőrizzük mindent. Merthogy mindez valójában az övék. Mi csak kölcsön kaptuk, hogy vigyázzunk rá, amíg ők megszületnek és visszaveszik tőlünk!

Ja, és CITO. Ha lenne beleszólásom, a ládákba mindig lenne szemetes zsák, csakúgy mint üres lap a logbookban. A leírásokban pedig az ajánlott parkoló mellett az ajánlott szemétlerakó koordináta is benne lenne.

-2007-09-22

Nincsenek megjegyzések: