4. A Jeges tengernél
(jppj (J&J))

Estére (?) Altába értünk, ez a városka már a Barents tenger partján van,
A tengerpart Altánál

és az itt található bronzkori sziklarajzok a világörökség részét képezik.
Sziklarajzok

Az ismertető tábla norvég mellett lapp nyelven is fontos információt közöl.
Biztos, hogy nyelvrokonaink?

Éjfélkor az altai kempingben végre abban az élményben volt részünk, ami utunk egyik célja volt: a nap egy pillanatra sem bukott a látóhatár alá, a hőmérséklet viszont már csak 11 C fok volt.
Az éjféli napsütés

Altától a Nordkapp már csak egy rénszarvasugrásra van, ami egyenlő egynapi autózással.
Út a tengerparton 1

Út a tengerparton 2

Európa legészakibb pontjával azért van egy kis csúsztatás. A Spitzbergák szigete (ugyancsak Norvégia) jóval északabbra van. Ezért azt mondják, hogy a Nordkapp a kontinens legészakibb pontja. De ez sem igaz, mivel a Nordkapp impozáns sziklafoka egy parthoz közeli kis szigeten van. A norvégok őrzik viking kalóz őseik hagyományát, a szigetre vezető alagútért csinos summát kérnek, és nemcsak befelé, hanem kifelé is.
Útdíj a világ végén

Ráadásul még a Nordkapp tetejére vezető úton is van egy további belépőjegy. A végső elhatározást az hozta, mikor kiderült: még csak nem is itt van a sziget legészakibb pontja, hanem egy kicsit nyugatabbra, a parton. Igaz, ez nem annyira látványos, de mi a legészakibb pontot akartuk elérni, úgyhogy ezt vettük célba.
A legészakibb pont

A szép napos időnek vége lett, felhők alatt haladtunk a tengerparton Skargarv faluig. Ez a hely nem tartozik a világ nagyvárosai közé
Skargarv

viszont a legészakabbra fekvő halászfalunak tartják.
A 71. fok felett

Nem tudom, hogy mit szólnak ehhez a kanadai, grönlandi, szibériai halászok, de mi hittünk a skargarviaknak.
A falu közelében van a Kirkenporten (templomkapu) nevű sziklaív, rövid túrával el is érjük.
A „kapu”

Hahó, itt vagyok!!

Na, itt már nem kell sietni, így nem hagyjuk ki a geoládát se, még a magunkkal hozott Travel Bug-ot is belerakjuk. A Skargarv-i kempingben csak a recepciós lézeng, kizárólag az ékes norvég nyelvet birja, és nagyon nehezen érti meg, hogy mi itt sátrazni akarunk. 6 fok van, sűrű felhő, itt már nem lesz éjféli napsütés.

Még van hely!

Másnap Zahy-ék végül bevállalják a Nordkappra való beautózást

A Nordkapp tetején (by Zahy)

a többiek meg az oda vissza 18 km-es sétát a valódi északi pontig. Végre egy kis gyalogtúra a sok autózás után.

Gyalog az északi pontig

Az út a tundrán vezet, tavak, vízfolyások között. A parton elértük azt a kis emlékművet, amin az áll, hogy itt a legészakibb pont.

Az északi pontot jelző obeliszk

De a GPS mást mutat- még vagy 100 m-t lehet menni az Északi Sarok felé (innen még kb annyi, mint a Sarkkör Budapesttől, de ahhoz már hajó kellene) Végül a sziklás parton még mindig volt 2-3 m a vízig,

Itt a vége...

de az már olyan csúszós a hínároktól, hogy nem kockáztattam, hogy a többiek nagy mulatságára megfürödjek a Jeges-tengerben.

A fürdés elmaradt...

Közben kisütött a nap, de hideg volt. Előttünk egy összefüggő ködfal emelkedett ki a tengerből: alighanem a Golf áramlat meleg vize áramlik arra. Pazar kilátás a Nordkapp tömbjére, még néhány rénszarvas is előkerült.

A Nordkapp látképe

Visszamentünk a kocsikhoz, és újabb útdíj fizetés után elhagytuk a vikingek országát. Ja, és sem itt, sem később szúnyognak nyomát se láttuk, nem volt szükség a nagy előkészületekre. A következő sátorhelyünk már a finnországi Karagasiemi-ben volt.