Izlandon ládáztunk (1/8)
(jppj (J&J))

1. rész, 2. rész, 3. rész, 4. rész, 5. rész, 6. rész, 7. rész, 8. rész

Igy kezdődött....

Elmúlt a 2007-es nyár, az Alpok túra, és jött a szokásos kérdés: Hova menjünk a jövő nyáron. „Hát Izlandra” mondta Piroska. Mindjárt lett is rengeteg érdeklődő, akik közül végül 17-en maradtunk. Az efféle monstre túrák szervezése általában az én (önként vállalt) feladatom, amelynek, mivel már sokat hallottam a sziget pocsék időjárásáról, kétségek közt láttam neki. Több barátunk is járt már ott, olyanok is akadtak, akik vagy 15 éve Pestről indulva egy Ladával járták körbe Izlandot. Ez nem kis vállalkozás volt, mellesleg jól meg is áztak.


Személyes információ volt hát bőven, külön köszönet Old Eye -nak, aki amint megtudta a tervünket, külön elküldte remek útibeszámolóját. Több útikönyvet is elolvastam, (a magyar szinte hasznavehetetlen, de a Lonely Planet-ben most sem csalódtam) és végül úgy döntöttünk, hogy bérelt kocsival, méghozzá 4WD-val fogunk körbemenni a szigeten, mert az izlandi utak talán még a Thököly útnál is pocsékabb állapotúak. Autóval gyorsan haladunk, igy „mindent” meg tudunk nézni.

Ezután jött még a keresgélés a neten. Találtam GPS-re tölthető Izland térképet, amelyen többé-kevésbé a gyalogösvények, gázlók is fel vannak tüntetve, (ennek jó hasznát vettük), meg számos túraleirást. Majd következett az (olcsó) repülőjáratok és a megfelelő autókölcsönző keresése, a útitervek szerkesztése, stb., úgyhogy azt hiszem, több időt töltöttem a szervezéssel, mint amennyit ott tartózkodtunk.
Július 31-n végül elindultunk (aug. 17-n tértünk vissza), és Berlinen (ahol volt időnk egy gyors városnézésre) keresztül repültünk Keflavik-ba, ami valójában Reykjavik nemzetközi repülőtere.

Brandenburgi kapu

Reichstag

Rendesen kihasználtuk a repülőgépek 20 kg-os súlykorlátját, rengeteg meleg ruhát vittünk, meg mindent, ami a sátrazáshoz kell 10 fok alatti hőmérsékleten, na, meg esőre is jól felkészültünk. Csomagjaink nem átlagos tartalma igencsak felkeltette a biztonsági kapuk kezelőinek figyelmét: a benzinfőzőt (ami természetesen üres volt) bombagyanúsnak találták, egy étkészletben levő tányért és kanalat meg faliórának néztek. Végül csak néhány tubus sűritett tejet koboztak el, mint a repülésbiztonságra veszélyes tárgyakat.


Két Travel Bug is nehezítette a csomagunkat. Mindkettő Hollandiából indult. Az egyik a Napsugár, amit a Barcsi Hajókikötőben találtunk, júliusi Dráva-parti biciklitúránk során.

Dream of Sunshine, a Napsugár

Ez a TB a napsütéses helyeket keresi, és Izland nem épp erről híres. De mi fordítva gondolkodtunk: ha a TB a napot szereti, akkor biztos napos időnk lesz. A másik a fagyos helyeket kereső Pingvin , akinek kalandosabb útja volt: Yossarian épp elvitte a csalai Kégl kastélyhoz, mikor megtudta, hogy Izlandba készülünk. Ezért ismét odautazott, elhozta, és átadta nekünk.

Pinguy, a Pingvin

Ezt a TB-t Yossarin azért hozta Csalára, hogy én el tudjam vinni az örök hó birodalmába. Sajnos néhány nappal korábban utaztam. (A szerk.)

Izlandon 3500 km-t tettünk meg autóval, ennek egy részét a szigeten körbefutó 1-es jelű főúton, a többit rosszabb-jobb állapotú földutakon.
Utunk a szigeten (lila vonal)

Néhány gyalogtúrát is tettünk, melyek közül a leghosszabb 34 km volt. Feljutottunk a nevezetes, ma is aktiv Hekla vulkán (1491m) csúcsára, és voltunk Izland legnyugatibb pontján, amely egyben Európa legnyugatibb pontja is. Megkerestünk 9 geoládát, (és sokat kihagytunk, pedig a közelükben jártunk) Két másik, Izlandon talált Travel Bug sorsába avatkoztunk bele. Ráadásul várakozásunkkal ellentétben még csak meg se áztunk. :)

Még néhány tudnivaló Izlandról:
Ami hasonlít Magyarországhoz: a területe majdnem azonos: 103 e km2. A sziget betelepülése, a honfoglalás a 9. században volt, és a lakosság 1000 körül vette fel a kereszténységet, valamint az átlag izlandi kb. annyit tud Magyarországról, mint az átlag magyar Izlandról...
Ami nem hasonlít: hát a izlandi nyelv, ami megjegyezhetetlen és kiejthetetlen szavakból áll (szerencsére mindenki beszél angolul), a népsűrűsége (inkább népritkaság, a lakossága csak 300 e fő), na meg még sok más, ezt fogom a továbbiakban megírni.

2. rész

Nincsenek megjegyzések: