Egy „újonc kesser”, pepe1948

A hivatalos oldal adatbázisából - Attibati adatbázis kezelő ismereteit segítségül kérve - kigyűjtöttem azokat a "kollégákat", akik 2007-ben kezdtek bele közös hobbinkba, és egy év alatt legalább 50 megtalálást értek el. Ez a megtalálás-szám már feltételezi, hogy ráéreztek a geocaching "ízére", és komolyan érdekli Őket a ládázás. Ezután átnéztem a logokat, és kiválasztottam azokat a kessereket, akik érdemben is hozzátesznek valamit a játékhoz, veszik a fáradtságot, és néhány mondatban leírják tapasztalataikat, élményeiket. Küldtem Nekik egy körlevelet, néhány gondolatébresztőnek szánt kérdéssel.


pepe1948 levele:



----------GCgyom -
-----a ládafelé menet


Úgy kezdődött, hogy 2005 őszén beszereztem egy PDA-t és egy Bluetooth GPS-t, de ezeket másfél évig csak autós navigálásra használtam. Barátainknak már régebben volt egy Garminja, amit a hétvégi kirándulások közbeni tájékozódásra használtak. Egyszer elmentünk velük a Naplás tóhoz, ahol megmutatták, hogy a GPS-t geoláda keresésre is lehet használni. Az élmény rövid időre feledésbe merült, de 2007. márciusában, amikor Hévizen üdültünk pár napot, a mindennapi 2,5 km-es tavi úszás utáni délutáni pihenő alatt játszadoztam a PDA-val, és ekkor kiderült, hogy az ágyamtól mindössze 290 méterre egy geoláda van elrejtve! Hú, rögtön kipattantam és elmentem megkeresni a ládát, de bevallom, hogy végül csak harmadjára sikerült, részben a tapasztalatlanságom miatt, részben meg azért, mert fogalmam nem volt, hogy mit és kb. hol kell keresnem.

Az események ezt követően vészesen felpörögtek. Volt olyan időszak, amikor egy hónapon át napi átlagban 2 ládát vadásztam be, de több mint fél évig tartottam a napi 1 feletti átlagot. Feleségem válással ugyan nem fenyegetett, de közölte, hogy megpróbál geoládává alakulni, hátha akkor neki is több figyelmet szentelek. :-) Sajnos őt nem sikerült beoltanom, mégis néha -ha autóval utazunk el valahova- kénytelen elkísérni a ládavadászatra, és belátta, hogy néha érdekes helyekre visz a GPS - így pl. a GCSZTU, GCTemp, GCSZMD, GCegrk, GCTPLC ládáknál is együtt voltunk.
----------GCBHNJ - télire a tó betakarva, hogy meg ne fázzon...



---GCSZTU - egy kis nosztalgia,
---ha már Thaiföld nem lehet...


Rendhagyó módon nemcsak az első megtalálás öröme, hanem feleségem ezt követő súlyos autóbalesete is közrejátszott abban, hogy nem álltam meg az első megtalálás után. A legutóbbi években ugyanis beleszerettem Délkelet-Ázsiába, ahová három éven belül hátizsákos turistaként ötször sikerült eljutnunk, de a baleset minden tekintetben keresztülhúzta az ilyen utazásokkal kapcsolatos jövőbeli reményeket. Emellett rádöbbentem: nemhogy Magyaroszág látnivalóit, de még a budai hegységet is alig ismerem, igaz, hogy 15 éves koromig külföldön éltem. Korábban semmilyen természetjáró gyakorlatom nem volt, és igazából nem is érdekelt csak úgy elmenni valamerre, gyönyörködni a tájban és szívni a friss levegőt.


--------GCPAAI - "Irén" kedves,
------- de pontot nem erő fotója


Mivel egyedül kesselek, minden "merre, hogyan tovább?" döntést magammal kell megbeszélni. Eleinte túlságosan bíztam a kütyüben, és a rejtek közelében addig-addig lépkedtem ide-oda, amíg a GPS 0 métert nem mutatott, ami különösen meredek sziklás terepeken eléggé kockázatos volt. Ma már -ha a GPS 10 méteren belül jelzi a rejteket- teszem is el a PDA-t, és inkább a szememre hagyatkozom. Amikor megvan a láda, meg szoktam kérdezni a GPS-t, hogy szerinte most mennyire van tőle, amire legtöbbször 5 m a válasz.

A megtalálások számának növekedésével egyre könnyebbé vált a ládák megtalálása. Már régóta nem ragaszkodom mereven a GPS által jelzett pozícióhoz, hiszen úgy a rejtő, mind az én eszközöm véges pontosságú, ezenkívül gyakran kesserösvények már jó előre jelzik a rejteket.


---GC700H - a szőkedencsi
-------- 700-éves hárs


Háromnegyed év elteltével is ugyanazzal a kütyüvel ládázom, amivel kezdtem, és nem is tervezek változást. A "nagy" kesserek ugyan lenézik a PDA-t, pedig -ahogy flektogon is meggyőződött- fut rajta az Ájgo és turmixgép használata nélkül is felvarázsolhatók rá a turistatérképek :-). Nekem -elsősorban a nagyobb képernyő miatt- vált be, ezenkívül -a Garminokhoz képest- rugalmasabban megy a szoftver- és térképbeszerzés, a Russa meg némi "Garminos" feelinget ad PDA-nak. A PDA egyetlen hátrányának a rövid üzemidőt érzem, amit azonban egy külső akkumulátorral sikerült kiküszöbölni.



-----GCKEKE -
-----a Királykő
-------tetején
A ládavadászatra elég módszeresen készülök fel, elolvasom az addigi megtalálók -különösen a legutóbbiak- bejegyzéseit és megnézem, hogy nincs-e szükség a láda felkutatására valamilyen segédeszközre. Eltűnt vagy sérült ládákhoz gyakran viszek magammal pótlást, lásd a GCMEKH, GcPapi és GCFaUr ládákat, ez utóbbit a közeljövőben remélhetőleg adoptálhatom is. Több láda együttes bejárása esetén a lehetséges sorrendeket végiggondolva választom ki az optimumot. A ládaleírás első 2-4 oldalán kívül kinyomtatom az utazásra igénybevett tömegközlekedési eszközök (busz, vonat) menetrendjét is, néha térképet is viszek, és mivel tájékozódási képességem igen rossz, nagyritkán irányűre is szükségem van.
Kb. a 200. megtalálással egyidőben rejtettem első -és ezideig egyetlen- .hu-s ládámat, Horvátországban, Zára mellett (GCPETR). Szeretek szörfözni, korábban is sokat nyaraltunk az Adrián, az utóbbi két évben viszont hatszor is jártunk ott. A GCPETR GC15JC3 azonosítóval a geocaching.com-on is szerepel, sőt ott van még egy, GC18BW0 jelű ládám, amelyet az ottani megtalálók dícsérnek, a szigorú .hu-s moderátoraink viszont nem engedték át... Egy kicsit keserű emiatt a szám íze, hiszen annyi nívótlan .hu-s ládát tudnék felhozni ellenpéldaként, igaz ezek zöme még a moderálás bevezetése előtti időkből származik. Éppen ezért nagyon megörültem és azonnal csatlakoztam az NLKP-hez (Nagy LádaKarbantartó Projekt), aminek keretében segíthetek ezen ládák színvonalának emelésében.
kányavári sziget-----------------GCKANY - ez a hely "leg"-jeim közétartozik


-----GCKrVo -
--Magyarpolány,
------ a multi
-----3. pontja


Ha már az adminisztrációnál tartunk, csak dícsérni tudom a geocaching.hu weboldal formai és tartalmi kivitelét, sokkal áttekinthetőbbnek látom a geocaching.com-nál. A fórumot igen hasznosnak tartom, igaz nem csüngök rajta, időnként beleolvasok, de nem nagyon akarok beleszólni a nagyok dolgába. Viszont éppen a fórumon keresztül kértem és kaptam segítséget, nem is akármilyet. Történt ugyanis, hogy a GCokor ládát hiába kerestem egy óráig, végül rá kellett döbbennem arra, hogy egy szakadék szélén van elrejtve, ahová tériszonyom miatt szóba nem jött, hogy le merjek lépni. Ekkor beírtam a fórumra, hogy keresek valakit, aki feljönne velem és megmutatná, hogyan kell a ládához hozzáférni, majd -kötéllel biztosítva- én is megpróbálkoznék. Többen is válaszoltak, vigasztaltak, hogy ne bánjam, ők sem mertek, végül jelentkezett egy élvonalbeli budaörsi kesser, aki ugyan már többször is járt a 24 ökrös hegyen, mégis önzetlenül felajánlotta segítségét. Scele volt az, gondolom, hogy az idei Geoszilveszter miatt is többen ismeritek.

Miután a Csiky csárdától felértünk a hegyre és Scele lazán lelépett a cache-hez, tériszonyos félelmeim elszálltak, és a kötélről elfeledkezve, minden teketória nélkül követtem. Azonkívül, hogy megnyugtató volt a puszta jelenléte, az oda- és visszaúton rengeteg hasznos információt kaptam tőle a geocachinggel kapcsolatban. Scelével való találkozás számomra meghatározó élmény és további motiváció volt a folytatásra.

----------GCDUZZ - az ikervári
-------------- duzzasztómű


Ha úgy adódik, .com-os ládákat is megkeresem, de azokból még messze nincs meg annyi, mint a magyarokból, egyelőre csak a BoB I - BoB IV (Bridges of Budapest) sorozat van meg. Ami a pedig külföldi magyar ládákat illeti: nem érzek különbséget a határokon innen és azokon túl rejtett magyar ládák között. Szerintem minden ládának az az alapvető szerepe, hogy olyan érdekes látnivalókra hívja fel a figyelmünket, amelyekre magunk nehezen vagy egyáltalán nem bukkannánk rá. Nem értek egyet moderátoraink egy részével, akik -leszámítva az Erdélyi ládákat- nemigen lelkesednek a külhoni rejtésekért, így pl. a GCPETR ládám is csak második nekifutásra, nagy küzdelem árán ment át a moderáláson.


--- GCarbi - kecskeméti
---kiruccanás 1. pontja


Ugyanez a helyzet a budapesti ládákkal: miért lenne baj, ha azok száma tovább növekedne, hiszen annyi érdekes látnivaló van a fővárosunkban, ahol mellesleg a lakosság egy ötöde lakik, és gyanítom, hogy a kessereket tekintve ez az arány még magasabb.

Valamivel 250 megtalálás felett járva nehezen tudnék megnevezni egyetlenegy legjobb ill. legrosszabb ládát. Ha viszont arra gondolok, hogy sok ládát más-más szempontból találtam "leg"-nek, akkor már könnyebb a döntés:



  • Legizgalmasabb: GCHOKN, Szigecsépi hókonyvilág - igazi kaland, csúcskánikulában


  • Legmeglepőbb: GClibc, Libanoni cédrus - hogy egy ilyen, itt?!


  • Legagyamentebb: GCsoro, Rákosrendezői sorompó - Rubik-díjas ötlet!


  • Legeredetibb: GCXC01 Hídláb - egyedül a nagyváros szívében


  • Legrejtelmesebb: GCayur, Fantasy Budapest - misztikus kalandtúra Budapesten


  • Legtanulságosabb: GCMaFi - Földtani Intézet - több mint egyórás, személyreszabott idegenvezetés


  • Legjátékosabb: GCGER, Gercse - a templom mögötti fa körül 400 m futással kirajzolt margaréta (szára kb. 60 m)


  • Legemberpróbálóbb: GCSEGE, Segesd vármegye - az országos melegrekord napján 42 km, ebből az utolsó 7 km üres első keréken


  • Legérdekesebb: GCVDRA, Vidrapark - vidrák etetése, nem kézből!

  • Leglátványosabb: GCCSBC, Csobánc - körpanoráma, paplanernyősök


  • Legváratlanabb: GCNkov, Királyi panoráma - hú, erre nem számítottam


  • Legléleknyugtatóbb: GCkgat, Lápi póc - a béke vizei


  • Legpityókásabb: GCPapi, Pátyi pincesor - ládapótlás után az egyik pincébe betérve


  • Legcsendesebb: GCBHNJ, Bohinj tó - egyedül a holdvilágos éjszakában




    -------GCBLED - az első
    -----ELSŐ megtalálásom


  • Legértékesebb: GCBled, Bledi vár - első ELSŐ, Karácsony napján


  • Legpechesebb: GCBZS, Bajtemetés - egy kerékpártúra alatt két defekt


  • Legérdektelenebb: GCzipp, Magyarország geoladaológiai közepe - bocs, Magpet!


  • Legunalmasabb: GCLyme, Kullancs ambulancia - bocs, ÉvaSanKri!


  • Leglehangolóbb: GCFUTU, FUTURA2100 - ez meg mire volt jó?




----- GCFark - farkasvölgyi kápolna,
------------- a multi 1. pontja


A felsorolás egyébként jól tükrözi a magyar geoláda-rejtők színes fantáziavilágát, a helyszínek és rejtések messzemenően kielégítik a magyar kesser társadalom geoládákkal kapcsolatos igen szélsőséges elképzeléseit és elvárásait. A kínálatot tovább színezik az eseményládák, így az év végén felkerestem a közelembe eső GeoMikulás ládát és ellátogattam a GeoKarácsony helyszínére is. De az igazi buli a Geoszilveszter volt, ahol a jól szervezett játék előtt és után sok, csak névről ismert kesserrel ismerkedtem meg. Ha úgy adódik, minden évben részt veszek ezen az összejövetelen.

------------------ GCTsag - Ság-hegy a Kissomlyó-hegyről


A helyzetmeghatározással kapcsolatos egyéb -mugliknak szóló- írásaim:


Nincsenek megjegyzések: