Egy „újonc kesser”, izsolt

A hivatalos oldal adatbázisából - Attibati adatbázis kezelő ismereteit segítségül kérve - kigyűjtöttem azokat a "kollégákat", akik 2007-ben kezdtek bele közös hobbinkba, és egy év alatt legalább 50 megtalálást értek el. Ez a megtalálás-szám már feltételezi, hogy ráéreztek a geocaching "ízére", és komolyan érdekli Őket a ládázás. Ezután átnéztem a logokat, és kiválasztottam azokat a kessereket, akik érdemben is hozzátesznek valamit a játékhoz, veszik a fáradtságot, és néhány mondatban leírják tapasztalataikat, élményeiket. Küldtem Nekik egy körlevelet, néhány gondolatébresztőnek szánt kérdéssel.

izsolt levele:


Szia Feri!

Nem mondom, jól megleptél a leveleddel :-) Természetesen ismerem a Kessersztorit, szeretem is olvasgatni. És akkor arra kérsz hogy írjak bele? Éééén? :-D

Igazából nekem ez a bemutatkozósdi sem igen megy, vagyishogy olyan nemszeretem dolog (nem véletlen üres a gc.hu-s oldalamon is).

De ha már megkértél, természetesen szánok rá energiát. Csak nem is tudom hol kezdjem mert olyan sok szerteágazó kérdést kaptam.

Geocachingről már korábban is hallottam, de GPS-em nem azért lett mert ládázni szerettem volna. Hanem a túrázáshoz kellett. Az elmúlt pár évben többször jártam már úgy, hogy otthon megterveztem egy túrát, természetesen a "lássunk minél többet egy nap" elve szerint, aztán egy elhanyagolt jelzés miatt felborult az egész terv, az örömteli túrázás helyett csak a bosszankodás ment, esetleg azon való gondolkozás hogy mit fogunk az erdőben egész éjjel csinálni mert lámpa nincs nálunk a kevergéssel viszont órákat töltöttünk, az autó még messze viszont már kezd sötétedni...

Nem egy ilyen élményem volt már, mikor elhatároztam hogy nekivágok régi álmomnak, a kéktúrának! Olvasgattam a beszámolókat és néhány szakaszra vonatkozóan elég sok szó esett a tévelygésekről, ígyhát megleptem magam 2006 karácsonyára egy 60cx-szel, amit természetesen hosszas nézelődés/ tépelődés előzött meg, mert fogalmam sem volt milyen készülék is lenne nekem való.

Fórumokon kérdezősködtem és nagyon rendes volt mindenki, szájamba rágtak mindent, ezúton is köszönet érte.

Így lett tehát GPS-em. A vicc az hogy mire meglett, az egész OKT útvonalán felújították a jelzéseket, de azért jól jelzett úton sem bánom hogy nálam van a kütyü :-)

Ha viszont már van GPS, ládázzunk is!

Első ládám természetesen a lakhelyemhez legközelebbi volt (GCBUD). Nem tudom miért, de én nem jártam úgy mint oly sok nyilatkozó a Kessersztorin, hogy nem tudtam a jelszó intézményéről és otthon csaptam a fejemre mikor be akartam jelenteni a találatot. Ezzel tehát nem volt gondom, nem mondanám viszont hogy elaléltam a gyönyörtől amíg megtaláltam a ládát (egy kőkerítés sarka egy parkban, amit néhányan magukon könnyítésre használnak). Viszont legalább meglett, és ez volt a fő!


Következő ládázós alkalom a munkahelyem által évente megrendezett január végi két napos siófoki banzáj lett. Mivel gyalog voltam (Siófokra vonattal érkeztem) egy viszonylag távoli szállodában, kétszeri nekirugaszkodással tudtam meglátogatni GCSIOF összes pontját,ebédszünetben illetve vacsi után (20 perc séta oda, 15 perc ládászás majd indulás vissza). Ezt a fajta multizást egyébként nagyon élveztem mert szép helyekre kalauzolt, viszont sajna hiába volt meg a korábbi állomások miatt a végső koordináta, a láda gyalog legalább 2 óra járóföld, úgyhogy ez kimaradt, majd talán pár hét múlva az idei muri alkalmával. A koordinátát ugyanis lejegyeztem, remélem nem került a láda azóta áthelyezésre :-)

A csorbát kiköszörülni az Országos Kéktúra Hűvösvölgy-Rozália téglagyár szakaszának bejárása során tudtam, itt már annyira belemerültem a ládázásba hogy félúton döntenem kellett (mivel rengeteg láda volt az útvonaltól elérhető távolságban) hogy vagy a ládákra koncentrálok és akkor nem lesz meg a szakasz, vagy fordítva. Így aztán pl. GCGER kimaradt... pedig tetszett a kis templom is meg az ötlet is (GPSdrawing) De előfordult a fordítottja is, az egerszegi skanzentől annyira elbűvölődtem, hogy meg is feledkeztem GCGocs létéről :-)

Fórumokat először nem olvastam, mostanra viszont rendesen elkapott a gépszíj, majdnem minden reggel gc-s, tuhu-s fórummal kezdek, rendszeresen rajzolok tuhu-ra (erre Scele vett rá), ha túrázás előtti odautazás közben átszállás miatt van időm akkor képes vagyok 4-5 km-t menni csak hogy utcákat trackeljek mondjuk Kismaroson :-) , szóval megbuggyantam (ez feleségem szájából már így szó szerint el is hangzott) 10 hónapnyi Travelbug mentes időszakot követően (addig úgy hozta a sors hogy egyet sem találtam) már azokról is tudom mi fán teremnek, sőt karácsonyra Jézuska is hozott nekem TB-t meg két coint. Persze kicsit félek is tőle, mármint a saját cointól mert itt is vannak bosszantó dolgok, mikor berejti az ember adott ládába aztán a következő megtaláló meg elveszti. Szerencsére Noga család segítségével megoldódott a legutóbbi ilyen eset, ráadásul ez még nem is saját coin volt de én már ettől is eléggé szomorú lettem...


Versenyen még nem voltam, igazából nem is tudom miféle dolog lehet az, oda csak annak célszerű menni aki versenyezni is akar? Vagy a marháskodásban anélkül is részt lehet venni? Arra jó lenne hogy személyesen is találkozzam olyanokkal akiket fórumbeli hozzászólásaik alapján már olyan mintha ismernék, eleddig még csak Scele és pgyp volt az akivel személyesen is találkoztam.

Kivel járok ládázni: mindig az aktuális túratársakkal, ha épp szerencsés az időzítés akkor ez a családot jelenti, lehetnek kollegák, volt hogy sógornőmék jöttek a kislányukkal, de van hogy egyedül.

Voltak-e mulatságos dolgok? Nem igazán, a szokásostól eltérő ha ráfutok másik ládászós csoportra, vagy mikor áttúrtam a ládát, olvasgattam logbookot, mindent visszapakoltam, majd visszarejtettem, és akkor ugrott be hogy jelszót nem néztem meg. Bosszantó dolgok: legutóbbi ami megmaradt, GCESET ami egy jópofa láda lehet mivel egy kulcsot kell megszerezni hozzá, nagyban túrom a városháza előtti bokor aljában a kavicsokat a filmesdobozért, mikor egy nejlonzacsiba csomagolt kutyagumi akadt a kezembe :-S Ez nem a rejtő hibája, de úgy elment a kedvem az egésztől hogy hagytam is a fenébe..

Volt-e láda eddigiek közül amelyik különösen tetszett/nem tetszett? Amik a rejtés módja miatt tetszettek mert trükkösek vagy frappánsak voltak: GClibc, GCKOHI, GCCSUK (.com-osak közül GC16H60) Ami a környék miatt tetszett mert valamiért különleges volt: GCOZKO (azt hiszem itt szakadt ki belőlem először hogy 'na ide se jutottam volna el geocaching nélkül'), GCVASA, GCHHK, GCVaHo, GCSoCS. Ami a ládaleírás miatt tetszett: GCKANA. Ahol kicsit csalódott voltam: GCOCD, GCPAMU

Ládarejtés: nem tervezem. Ami ötletem volna az lakhelyemtől messze van, úgy meg nem egyszerű a ládakarbantartás. Meghát a moderációról is hallottam rémtörténeteket, bár ezzel saját tapasztalatom még nincs.

Külföldi ládák: .hu-s külföldi még nincs, .com-os már van, szlovák fiaskó után múlt héten osztrák sikerek. Ausztriában volt a nagy hó miatt olyan is hogy maga a láda nem lett meg, de a környék ettől még természetesen igen és tkp. az a lényeg, pl. a síugrósánc Kulmban (GC15KM0) vagy a befagyott vízesés Lessern falucskánál (GC16D4F) Ide kapcsolódik: szerintem jó dolog a jelszó! Pl Kulmban belogolt utánam egy párocska akik egymásnak adtak át TB-t, mivel nincs jelszónagyon kíváncsi lennék hogy tényleg megtalálták és csak én voltam béna (pedig jó fél órát túrtam a havat de aztán rájöttem hogy a ládát rejtő üreg jelenleg be van fagyva a korábban odacsorgott hóléolvadéktól), vagy elmentek ugyan a helyszínre de ezzel úgy érezték meg is találták a ládát?

Mivel csak pár külföldi ládatalálatom van lehet hogy nem kellene összehasonlítgatnom, de szerintem rejtésileg nincs miért szégyenkezni a magyar ládáknak. A beltartalom persze már egy másik kérdés!

Véleményem a külföldi .hu-s ládákkal kapcsolatban: nyaralós potyogtatósak elszaporodásának nem örülnék. Ha valaki tartósan külföldön él, ám rejtsen ott is, de szerintem azokat is be kellene regelni a com-on is (a com oldalain is elférhetne egymás alatt az angol illetve a magyar leírás)

Kütyütáram nem bővült a kezdetekhez képest, GPS mellett fényképező az ami állandóan velem van, PMR-em nincs.

Keresési módszerem talán finomodott, bár a hóval fedett ládáknál kell a "mázlifaktor" is :-)

Változott-e az életstílusom? Feleségem szerint igen, sokkal többet ülök a gép előtt :-) Merthogy adminisztráció, trackek tisztázása, rajzolás TuHu-ra, írás a Kessersztorira :-) stb. Ládák miatt nem járok többet el itthonról (mivel a szűk keresztmetszet eddig sem a kedvem hanem a szabadidő volt), inkább a "na hova menjek" kérdésre adott választ könnyebb meghozni.

Mit szeretnék a jövőre vonatkozóan? Azt, hogy a fiam is "kattanjon be", szép lenne pár év múlva közösen járni az erdőt! Szeretném azt is ha felnőnénk végre, ha a .com-os oldalon a szlovák láda nem csak szlovákul lenne olvasható, ha a TB regisztráció is menne mindenkinek (én is megtanultam 2 perc alatt), ha nem raknánk cigarettát, rágópapírt, SPAR blokkot, intimbetétet "ajándék" gyanánt a ládába.

Valamint hogy a gc.hu fórumán érzett kettéosztottság (vagyunk mi és vagytok ti) csökkenjen. Mondjuk még csak 2 hónapja olvasom rendszeresen a fórumot ezért nem tudom hogy a két tábor közötti "párbeszéd" mindig ilyen színvonalú-e vagy csak én fogtam ki, de attól félek lenne rajta mit változtatni. Magamnak sok szép élményt, ötletes rejtéseket és idénre a tavalyinál több találatot! :-)

Köszönöm a lehetőséget.

Zsolt

Nincsenek megjegyzések: