Egy „kesser”, lelcache

Vannak olyan kesserek, akik nem a találataik számával, vagy a hivatalos megbízatásukkal tűntek fel nekem. Ők a hozzáállásukkal, a fórumokon tanúsított magatartásukkal, logjaikkal hívták fel magukra a figyelmemet. Őket is megkérdeztem, mert érdekel a véleményük erről a játékról. Itt lelcache (780 megtalálás) válaszolt kérdéseimre. Köszönöm a közreműködését.


Fotó:Scele
-Hogyan ismerkedtél meg a geokessinggel?

Már nem is emlékszem pontosan, de GPS oldalról kezdődött a dolog. 2002-ben egy 3 hetes marokkói úton vettünk részt. Utolsó napunkat Fez városában töltöttük. Itt az óvárosi rész egy labirintusra hasonlít. Nincs benne egyetlen párhuzamos utca, egyetlen derékszög sem. Kis sikátorok a magas házak között. Semmi tájékozódási pont. Nos itt csak úgy tudtunk közlekedni, hogy helyi lurkóknak adtunk baksist (kis ösztökélő pénzecske), és bemondtuk az úti célt. Aztán már csak arra kellett vigyázni, hogy le ne maradjunk. A „tájékozódásnak” ez a módszere azonban nem lopta be magát nagyon a szívembe, és soha nem lehetett előre tudni, hogy tényleg ott ér-e véget az utunk, mint amerre elindultunk. Mivel nem igazán szeretem az ilyen helyzeteket, meg azt, hogy mástól függök, így elhatároztam, hogy mindenképpen beszerzek egy GPS-t, mert az biztos segít majd hasonló helyzetekben. Persze akkor még nem tudtam, hogy az akkori kezdetleges modellekkel pontosan ugyanannyit értem volna ott a sikátorban, mint nélkülük. Rá egy évre, következő nyaralásunk előtt meg is vettem a Garmin eTrex Vista, akkor csúcstechnikás kirándulós készüléket. Aztán, ha már az embernek van egy ilyen, el kezd kutakodni, hogy mit lehet még vele kezdeni akkor, ha éppen nem külföldön nyaral. Talán egy barátom említette, hogy van valami kincskeresősdi. Aztán az internetet túrva találtam rá a geocachingre. Azt hiszem még aznap meg is kerestem a legközelebbi két ládát. Azóta sem álltam le!

-Változott az életstílusod a kessing hatására?

Igen! Azelőtt is sokat sportoltam, meg hébe-hóba részt vettünk egy-egy teljesítménytúrán, de rendszeresen nem kirándultunk. Nem is igazán ismertem a hegyeinket, a legkeresettebb turista célpontoktól eltekintve. Azóta nagyon sok helyen jártam, ahová „soha nem jutottam volna el, ha nincs a geocaching”. Ugye ismerős ez a mondat?

-Kikkel szeretsz együtt ládázni, és miért?

Szeretek a párommal, Zsé-vel, mert így remek, közös élményeket szerzünk. Szeretek a gyermekemmel, mert öröm látni, ahogy pakolássza ki-be a ládikókat, és ahogy rácsodálkozik a világ egy-egy kis szegletére. Szeretek „mugli” barátokkal, akiknek megmutathatom a geocaching rejtelmeit, örömét és szeretek olyan barátokkal is, akiket a geocaching során ismertem meg. Ugye nem kell részleteznem, hogy miért? Legtöbbet talán Scelével szoktunk együtt ládázni, akit az első geocaching versenyemen ismertem meg, de számos geocaching berkekben jól, és kevésbé jól ismert emberrel voltam már közös túrán. És szeretek egyedül is, mert akkor nem kell senkihez sem igazodnom, azt csinálok, amit akarok. Csak a természet, a láda meg én. Jó néha egyedül lenni a roppant rengetegben.

-Milyen gyakran keresel ládákat?

Régebben minden hétvége mindkét napján, és még hétköznap, munka után is keresgéltem. Ahogy fogytak a közeli ládák, már csak a hétvégi keresgélés maradt. Mostanában sajnos egyre kevesebb időm marad a keresgélésre, de igyekszem majdnem minden hétvégén legalább egy ládikót útba ejteni.

-Milyen típusú ládákat kedvelsz/nem kedvelsz?

Mindenevő vagyok, de a szívemhez a túrázós, erdei ládák állnak a legközelebb. Szeretem az ötletesen, logikusan kivitelezett ládikókat. Kevésbé szeretem a számolgatós, a településen minden templomot megmutató városi megamultikat, bár ebből a műfajból is találkoztam már nagyon igényessel.

-Próbálsz elsőként megtalálni egy új ládát? Ha igen, milyen módszered van rá?

Mostanában már nem célom, de ha kínálkozik a lehetőség, akkor azért nem hagyom ki. Nem fabrikálok mindenféle programokat, és nem is ülök folyamatosan a gép előtt, hogy elsőnek értesüljek egy új ládáról. Amíg nem volt első megtalálásom, addig persze hajtottam rájuk. Olyan e-mail címem van, amiről automatikusan kapok SMS értesítést, ha e-mail-em érkezett, így a geocaching szerver e-mail küldő gyorsaságától függően aránylag gyorsan értesülök egy új láda megjelenéséről, de már nagyon nem hoz tűzbe az elsőség lehetősége.

-Külföldön is kerestél már meg ládát?

Igen! Minden kínálkozó alkalmat kihasználok a ládakeresésre. Ha külföldre megyek, akkor a környék összes geoládáját felteszem a gépemre, és a potenciálisan szóba jöhető célpontok leírásait ki is nyomtatom legyen az magyar, vagy tisztán com-os láda. A bemutatkozó oldalamon számba van véve, hogy merre keresgéltem már ládát.

-Érdekelnek a Travel Bug-ok?

Mérsékelten! Ha találok egy ládában, akkor tovább viszem, de nem hajtok rájuk. Nem nézem a közeli ládákat, hogy került-e bele TB, és már meglátogatott ládákat sem keresnék fel soha csupán egy TB kedvéért.

-Tracket szoktál gyűjteni, vagy rajzolsz a Tuhu számára?

Igen, rendszeresen! Az első közös gerecsei trackelés óta tagja vagyok a tuhu csapatának. Kezdetben talán csak hárman-négyen rajzolgattunk. Akkor még Kolesár Andris a lakásukon tartott nekünk intenzív rajzoló tanfolyamot. Ott tanultam meg a dolgot. A Velencei-hegység tájegység első verziójánál 2 nap alatt letrackeltük Zsé-vel majdnem az egész hegységet, és azt próbaképpen be is rajzoltam, majd javítgattam. Elég sokáig csupán ebből ált a tájegység, és egyedüliként trackeltem rajzoltam, bővítgettem azt. Persze azóta sokan bekapcsolódtak, és ma már szerencsére jóval túlnőtt ezen a dolog. Most is rendszeresen trackelek, igyekszem ott lenni minden közös szervezett megmozduláson. Sajnos rajzolni az utóbbi időben nem nagyon akad időm, pedig elég tekintélyes listám van, amit mindenképpen én szeretnék berajzolni a térképekbe.

-Miért rejtettél saját ládát?

Bevallom az elsőnél leginkább az motivált, hogy növeljem a pontjaim számát (akkor még voltak pontok). Elég erőteljes versenyszellem munkál bennem. Ennek ellenére nem rejtettem egyből, a minimális követelmény elérése után. Eléggé maximalista szemléletű vagyok! Sokáig kerestem a megfelelő helyet, és előtte sok tapasztalatot akartam gyűjteni a többi láda megtalálásával. Amikor a hely megvolt, akkor is elég sok idő eltelt, a kivitelezésig. Egy olyan ládát szerettem volna, ami kicsit más, kicsit izgalmasabb, ötletesebben kivitelezett, mint a többi. A visszajelzések szerint sikerült is ilyet alkotni. A második ládámat örökbe fogadtam, mert nagyon tetszett a hely. A harmadikat már azért rejtettem, mert meg akartam mutatni a többieknek azt a remek helyet.

-Számíthatunk még új ládá(k)ra Tőled?

Van rá esély. Van néhány ládaötletem, köztük egy konkrétabb is, de csak akkor fogom megvalósítani, ha sikerül egy ötletesebb, különlegesebb, nem teljesen hagyományosat csinálnom.

-Hogyan döntöd el merre keresel ládákat egy-egy alkalommal?

Mindig attól függ mi a cél, mennyi időm van, kivel megyek ládázni. Mostanában keresem a gyerekkel is könnyen kereshető, kevésbé túrás, nem túl messzi ládákat, mert hétvégenként sokat keresgélek a kislányommal. Sajnos ebből már elég kevés van. Ha utazunk valahová, akkor meg megpróbálok mindent levadászni, ami útba esik.

-Hogyan szoktál oda utazni?

A láda közvetlen közelébe leginkább kocsival, ritkán kerékpárral.

-Vesztettél el/találtál már valamit kesselés közben?

Scele GPS-ét! :-) Szerencsére nem távolodtunk el nagyon a tetthelytől, így nem volt nagyon nehéz rálelni. Tudtommal még nem vesztettem el semmit, de ha valaki megtalálta volna, akkor csekély jutalom ellenében várom a jelentkezését!

-Kerültél már vicces/kellemetlen helyzetbe logoláskor/láda-visszeréjtéskor?

Viccesre most hirtelen nem emlékszem, de biztos volt olyan is. Kellemetlen helyzetbe közelébe lezárt vízmű területeken lévő két ládánál kerültünk, de mindkettőből szerencsésen jöttünk ki. Az egyik a már megszűnt GCNEWS. Itt az utolsó pontnál voltak problémáim. Többször nekifutottunk, mert kint volt a tábla, hogy belépni tilos. Mivel az előző pontok felkeresésére szánt sok időt nem szerettük volna veszni hagyni, így egy vasárnap délután, amikor kevés esélye volt, hogy valaki ott ellenőriz, a tiltás ellenére mégis bemerészkedtünk a ládához. Tudni kell, hogy az út egy vízmű őrbódé, vagy valami ilyesmi ház előtt vezet. Befelé nem is volt gond, de amikor jöttünk kifelé szemben nyílt a sorompó, és jött befelé a vízműves kocsi. Már a fejemben kezdett kavarogni a történet, hogy mivel fogom magam kimagyarázni, ha kérdőre vonnak. Fejet leszegve somfordáltunk kifelé az út szélén. A kocsi lelassított mellettünk, de aztán meggondolhatta magát, mert tovább haladt. Nem kerültünk bajba. Más kessertárs nem úszta meg ennyivel. Ő ugyanennél a ládánál keresgélvén a végén a rendőrségen kötött ki! Másik hasonló eset a GCCSOR-nál történt. Ott is éppen elkerültük az őrt. A végén az erdőben, az avarban lapultunk meg a sötétben.

-Szeretnél valamit megváltoztatni a kessinget körülvevő közegben?

A vezetőség hozzáállását. Régebben majd mindenben egyetértettem velük, mostanában egyre több dolog nem tetszik, egyre több fórumban tett megnyilatkozásukon ütközöm meg. Jó lenne némi fejlesztést is látni. Alapvetően remek az oldal, nagyságrendekkel használhatóbb mint a com, de miért ne legyen még jobb ennél? Rengeteg jó ötlet hányódik a dev.geo-ban, és nem csak fejlesztési ötletek, hanem javítási kívánalmak is. Az elnökség már arra is tett javaslatot, hogy gazdasági alapra helyezik a fejlesztést. Sajnos azóta sem történt semmi változás.
Konkréten meg szeretném eltörölni a jelszó beírásának szám béli lekorlátozását. Ez teljesen felesleges, és nem célravezető módja a netcaching elleni védekezésnek. Meg, miért is kell ellene védekezni, ha egy hivatalos logtípus is van rá?

-Mi a véleményed a mozgó ládákról?

Nem izgatnak semmivel sem jobban, mint egy más típusú láda. Mindegyiket célom egyszer megkeresni. Többször csak abban az esetben, ha éppen szembe jönnek. Akkor természetesen nem hagyom ki. Sajnálom, hogy ezekkel kapcsolatban kialakult az a helyzet, ami kialakult. Sokan sportot űznek a minél többször való magtalálásukból, és ezért a vezetőség mindenféle drasztikus szabályozást fontolgat. Egyikkel sem értek egyet, bár az különösebben nem zavar, hogy más abban lel örömöt, hogy hetente megtalálja ezeket. Egészségére!

-Mi a véleményed a külföldön rejtett magyar ládákról?

Ha nem egy külföldi nyaralás során véletlenül elpottyantott ládáról van szó, akkor nincs ellenük semmi kifogásom. Szerintem is fontos lenne, hogy csak szomszédos országban, a határhoz viszonylag közel szülessenek ilyenek, vagy magyar vonatkozású helyen. Kedvelem és keresem őket. Az Eiffel-toronynál megjelenő magyar láda már nálam is kiveri a biztosítékot.

-Részt szoktál venni a versenyeken?

Amióta űzöm ezt a sportot(?), azóta az összesen részt vettem. Ki nem hagynám semmi pénzért. Már jó előre készülök rá. Egy nappal előbb megyünk le, útközbeni ládázással, és csak másnap jövünk haza, megint csak útközbeni ládázással.

-Milyen kütyüket cipelsz magaddal kesseléshez?

Van nálam rendesen! Mostani társam egy Garmin GPSMap 60CSx. Ezt még a WC-re is magammal viszem. :-) Hosszabb utakon néha be szoktam kapcsolni a T-Mobile MDA Pro típusú PDA-mat, meg a vele kommunikáló Holux BT-s GPS-t is, bár az autós navigálás terén a Garminnal is abszolute jól megvagyok. De ha már van az embernek egy PDA-ja, miért ne használja erre is néha? Mindig van nálam egy ALAN 456R típusú PMR, és egy Canon 350D fényképezőgép egy Sigma 17-70 es és egy Canon 70-300 IS USM objektívvel. A fotós táskámban lapul egy 80GB-os Vosonic adatmentő is, amit trackelések alkalmával diktafonként is szoktam használni. Nagyjából ennyi.

-Melyik láda nyújtotta a legnagyobb élményt/örömet, csalódást/ bosszúságot?

Nehéz erre a kérdésre konkrétan válaszolni 800 körüli megtalálás után. Volt élményből és bosszankodásból is bőven. Talán a legbecsesebb megtalálások azok, amiért meg kellett küzdeni, hosszasan rá kellett készülni, és a végén megtalálás lett az eredmény. Ezekre az ember már eleve felfokozott lelki állapotban mozdul rá, és így nagyobb a katarzis is a végén. Pl. a országjáró kék láda, a GCFEFT és a GCISLA volt többek között ilyen, de említhetném a jégen elért GCANGA-t is.

-Van valamilyen különleges cél, amit szeretnél a kessiggel kapcsolatban elérni?

Minél több ládát megtalálni, minél több helyre eljutni általa, de ez nem különleges cél. Ennél különlegesebb nincs.

-Milyennek képzeled a magyar geokessing jövőjét?

Bízom benne, hogy nem lesz elrontva agyonszabályozással, veszekedésekből, dacból meghozott szabályokkal. Bízom abban is, hogy nem lehetetlenítik el a játékot a nemzeti parkok értetlen döntéshozói sem. Ugyanakkor abban is bízom, hogy nem lesz teljesen szabadjára engedve sem. Normális szabályozott keretek között működő játéknak szeretném látni a jövőben. Sajnos a mostani folyamatok nem errefelé visznek.

Fotó: Csigabiga

Nincsenek megjegyzések: