Hosszú út vezetett a GCXM07-ig!
(Csaszi)

Geocaching. - Hangzott el az első varázsszó a HA5KHC rádióamatőr táborban 2004. július 6-án. Ezekkel a szavakkal kezdte Fóka Kesser: csak akkor mondom el nektek ezt a játékot, ha komolyan veszitek. Komolyan vettük. Sőt, hivatalos szakosztály is lett a rádióklubon belül. Büszke vagyok erre a klubra. Miért? Csak egyet a sok közül: ez a klub létesített rádióamatőr kapcsolatot Simonyi Károllyal, aki éppen a világűrben volt.

No, de térjünk vissza a gps világába. Kölcsönkészülék MagPet-től három napra. Irány a Balaton. Éppen új láda jelent meg: Fekete-hegy. Másnap reggel elsőként logoltunk a friss ládikónál. Hétfőn visszavittem Petinek a készüléket, és kezdtem vele alkudozni: van árkedvezmény annak, aki egy új ládát elsőként talál meg? Volt kedvezmény!

Így indult el más irányba szabadidős tevékenységünk. Kedves párommal és két fiúnkkal egyre többet mentünk a hegyekbe kirándulni. A gyerekek részéről jött az igény a ládatelepítésre. Hát legyen: gceset. Ez egy budapesti ládikó. Nagyon nehezen ment át a moderátori bírálatokon. Ők is mondták a magukét, és természetesen én is. Persze volt önzetlen segítség akkor is, ÖregTom személyében. Sokat köszönhetek neki is. Mondhatnám, ő a mintaképem, hasonló módon tevékenykedem a geocaching életben én is. Ezután még több láda telepítése megtörtént, ill. mégsem! Saját névvel geoládát még nem telepítettem. Viszont van saját ládám! Hogy sikerült? Első ládamegtalálásom a gcvarz volt. Nos, ezt örököltem meg, tehát én is felügyelhetek egy magyar geoládát. Ládatelepítésről még annyit, hogy ebben az évben a gcmago láda újratelepítésében és a ládaoldalának frissítését a távollévő gazdája rám bízta. Örömmel hajtottam végre a felélesztési és megszépítési feladatot. Ahogy a közmondás is mondja: nagyobb öröm adni, mint kapni.

Elmúlt egy év. A 100-ik ládamegtalálásom talán nem véletlenül adódott ÖregTom ládájára. Ezzel akartam tiszteletemet tenni a sok önzetlen segítségének. Sikerült! Még e-mailt is kaptam tőle, melyben felfigyel arra, hogy mennyire odafigyelek a láda mondanivalójára. Odafigyeltem, de erre jobban. Most már ő is tudja, hogy miért volt ez a nagyfokú figyelmesség.

Eltelt még egy esztendő, jött a 200-ik ládamegtalálás. Mi más lehetett, mint a gcxmas.


------------Incsi (Sagik) rajza

Már akkor is feltűnt, hogy ezt a ládát a kesserek jobban előtérbe helyezik. Hát én is felfigyeltem rá. Sőt, számítógépem billentyűzete elkezdett dolgozni. Íródott egy-két levélke a gcxmas megrendezésének lehetőségét ecsetelve. Jött olyan válasz is, hogy még nem rendelkezem kellő tapasztalattal. Szomorúan belenyugodtam. Igazuk van. Én, a csendes geoládát kereső emberke erre valóban nem lehetek még alkalmas. Eltelt két hónap. És jött az e-mail: megnyertem! Annyira örültem, hogy kollégám rákérdezett: mi van velem? Jött a magyarázkodás. Mi lett a vége? Ott, azon nyomban lett egy angyalkám. Így lett Zsu is angyalka.

Lázas tervezgetés következett, majd hosszú csend. Kirándulásaink alkalmával kerestük a megfelelő geo-fenyőfa helyet. Nyár derekán találtunk egy kiváló helyet. Nosza, azonnal értesítettük a karácsonyi ládaszervezéssel megbízott rendszergazdánkat. A válasza csak annyi volt: zöld terület! Nagy lehangolódás következett. Néhány hónapig semmi nem került látótérbe. A műholdas térképet szinte minden nap elemezgettük. Ekkor jött a Szarkavár. A fatoronyból több, jónak tűnő hely is kínálkozott. Térképelemzés, zöld hely kiiktatás, avagy a természetvédelmi terület békén hagyása után elindultunk szerencsét próbálni. Két hely is kínálkozott geo-fenyőfa telepítésére. Nagyon örültünk, mely adatot rögtön közöltünk a kapcsolatot tartó rendszergazdánkkal. Ő megnyugtatott minket a koordinátákkal kapcsolatosan. Ez a hír nagyon jólesett. Rögtön jött a fához való eljutás lehetőségeinek vizsgálata. Ekkor az egyik lehetséges hely már kiesett a látókörünkből. A másik hely sem volt tökéletes, arrébb kellett menni jó néhány métert. A hely megtalálása után jött igazán a munka neheze.

Gondolkodtam napokig a geo-karácsony menetének levezetésén. Nem akaródzott egyetlenegy lépést tenni előre. Sebaj, mondtam és elkezdtem a kötelező feladatok végrehajtását.

Már nyár elején megvettük a kincsesládát. Szó szerint kincsesládát, mert a számlán a műanyag láda megnevezése „kincsesláda” volt. Az idei karácsony jellegzetes ajándékán sokat töprengtem. Aztán az egységes fényképtartós kulcstartó mellett voksoltunk. A benne lévő kép egyike mindenképpen a geocaching ábrának kell lennie. Mi legyen a másik oldalon? Hát, egy fenyőfa rajzos változatára esett a választásunk. Jött a fényképes tervezés, majd angyalkám előhívatott egy mintát. Változtatás és elrontás, majd módosított újrarendelés. Egy nap teljes estéje kellett ahhoz, hogy a fényképeket méretre vágjuk. Szép munka volt. Mint utólag kiderült: kevés lett az elkészített 130 db. Amennyiben jövőre is lesz hasonló csekélység a megtalálóknak, akkor többet kell készíteni. Kellemetlen érzés olvasni a megtalálók részéről, hogy nem maradt már meglepi ajándék.

Az ajándékok szépen gyűltek. Mennyiségük az idő haladtával is csak egyre nőtt. Örököltünk még hozzá az előző évi Jézuskától is. December elején a kész láda már tömve volt. Szó szerint tömve volt, a tetejét nem lehetett becsukni. Mit tegyünk? Kivettünk belőle jó néhány becsomagolt ajándékot. Így is tele maradt a kincsesláda. Nem baj – mondtuk – jó lesz menet közben a ládatartalom felújításra.

A díszítésről: nagyon szép díszeket kaptunk a régi geo-fenyőfáról, méghozzá jó sokat. A saját díszek elkészítéséről le kellett mondani. No, azért annyiban nem maradtunk, hogy pont mi ne készítsünk egyedi díszeket. Zsu angyalkám 5 darab, 10 és 12 cm átmérőjű hungarocell gömböket akrill festékkel telepingált. Nem is akármilyenre. Lásd a mellékelt fotót. Gyönyörű geo emblémás díszek!

Terv, geo-fenyőfa keresés, csomag, dísz… mi kell még? Logfüzet, telepítés tervezése/végrehajtása, és a ládakeresők előzetes ellátása jó sok információval. Mielőtt ezekbe belekezdenék, volna még egy apró momentum. Az év folyamán több alkalommal is hathatós elvi segítséget és biztatást kaptam Kulisz társunktól. Útmutatása nélkül nehezebben ment volna a gcxm07 letelepítése. Köszönöm önzetlen segítségét.

Sokszor azon vettem magam észre, hogy magam elé bámulva csak ücsörgök, és a karácsonyi előkészületekről álmodozom. Egyik ilyen pillanatban jött a szikra: logfüzet is kell! Az év folyamán több kis füzetecskét vettem. Párom már nem bírta nézni, ahogy veszem őket. Azzal nyugtattam, hogy kellenek ezek még a betelt logok pótlására. Ebben az évben is hármat cseréltem. A karácsonyi ládába pl. két füzetet vettem, de csak azért, mert reklám volt az első borítójukon. Na, az nem lehet! Tehát két füzet megvéve. Innen jött még egy kis kalamajka. Szétszedtem lapokra. Minden oldalára vízjelként egy fenyőfácska került geocaching emblémával. Utolsó lapjára a magyar és az angol nyelvű tájékoztató, az első oldalra egy szép geo-karácsonyi versike került. Erről még néhány szóban említést teszek. Második oldalára a kötelezően felírandó adatok, a borítóra pedig egy fenyőfa ábrája került. Hogyan? Kissé kacifántos lenne elmesélni, de a lényege az, hogy alumínium reszelék a fenyőfa kontúrja, melyre öntapadós fóliát tettem.

A kész füzetet természetesen önzáró tasakba helyeztem néhány, különböző toll kiséretében. Melléjük került még az előírt, kétnyelvű tájékoztató is.

A karácsonyi versről néhány szóban. Sirgalahad idén kezdett el geoládákat keresni. Ládánk megtalálását szép versikével fejezte ki. Nagyon megtetszett. Már akkor gondoltam arra, hogy felkérem egy kis segítségre. Nem mertem. Idegen tollakkal ne ékeskedjen senki, mondtam magamban. Eljött a december, újra összefutottam versikéjével. Ekkor már nem bírtam visszafogni magam. Azonnal küldtem neki egy üzenetet, melyben felkértem a geo-karácsonyi ládaoldal kötelező wap-os része utáni bevezető megírására.

Megírta! Egy nap alatt jött a válasz e-mail. Itt most képzeljetek két oldalt üresen. Talán ezzel ki tudom fejezni, hogy akkor mit éreztem. Az első tiszta gondolatom az volt, hogy nem lesz a ládaoldalon semmilyen szöveg, csak Sirgalahad verse. Az is elég, mindent elmond, nem kell hosszú litánia. Egyszerűen: elég az ő verse a karácsonyi oldalra.

Ekkor a ládaoldal szépítése napokra leállt. Sirgalahad a bemutatkozó oldalán írja: 1000 megtalálást követően kötetbe foglalná a logokba írt verseit. Elsők között szeretnék lenni, akik dedikált példányt kérnek tőle! Nagyon jól esett kedvessége, mellyel mindannyiunk geo-karácsonyát kiszínesítette (köszönöm).

Jöjjön a geo-karácsony legnehezebb része, vagyis az információ áramoltatása a fenyőfát keresők számára. Gondolkodtam egy keveset, már az első percben megakadtam. Ezt nem lehet így véghez vinni. Nekiálltam táblázatot készíteni.

A Csaszi-féle kritériumokat a geo-fenyőfa vonatkozásában kezdtem el.

- Szép helyen legyen.
No, ez az, amit lehetetlen teljesíteni. Amint az ember lát egy szép fenyvest, rögtön kiderül róla, hogy természetvédelmi területen van.

- Ne legyen természetvédelmi területen.
Ilyen alig akad.

- Lakott területtől távol legyen.
Mennyire távol? Relatív fogalom, döntse el a ládarejtő. Elsődleges szempont a fenyőfa kilétének titkon tartása avatatlan szemek elől.

- Gyerekekkel könnyedén megközelíthető legyen.
Ez is nagyon fontos alapelem, mert sok kisgyermekes szülő és nagyszülő látogat el a fához.

- Tömegközlekedéssel és a saját gépjárművel érkezők is legalább 15 perces sétát tegyenek meg a fáig. Milyen dolog az, hogy a kocsiból kiszállva 10 méteren belül legyen a rejtett ládikó.

- A fa méretének helyes kiválasztása (relatív fogalom).
Az én szempontom a 3-4 méter magasság. Magasabb fa már általunk nem díszíthető. A 2,5 métertől felfelé lévő ágaknak a díszítése boa segítségével még lehetséges. Ezeket le is kell szedni valakinek (HI).

- Körül lehessen állni.
Fontos momentum, nem részletezném. A baráti beszélgetéseknek a fa közvetlen közelsége meghittebb környezetet ad.

- Taposható legyen a fa környezete.
Az előző feltételből adódik, avagy ne tapossunk le a fa környezetében más növényzetet.

- A láda rejtése megoldott legyen.
Idegen általi véletlen geo-fenyőfa megtalálás esetén a láda kiléte ne kerüljön veszélybe. Ebbe az idén sajnos beleesett Lelcache barátunk. A fa megtalálása után azonnal alatta kezdte keresni a ládikót (egyébként az éjfélkor megjelent gcxm07 koordinátája a ládára mutatott).

Az eddig említett feltételek csak a fára vonatkoztak, jöjjenek még az információs adatcsepegtetések a geo-fenyőfa környezetéről, a rejtő behatárolásáról ill. az éjféli ládamegtalálás csoportos levezetéséről.

Az adatcsepegtetések elkezdését december 08-tól terveztem, mert elsődleges szempontom volt a Mikulás ünnepség tiszteletben tartása. Ismerve magamat (szétszórtságomat), külön táblázatot készítettem napokra lebontva, mert tudtam, hogy nem fogom kézben tartani az össze-vissza áramoltatott adatokat. Amire nagyon vigyáznom kellett, az a fenyőfa koordinátájának végletekig tartó megőrzése, persze úgy, hogy látványosan adagoljam a leendő megtalálóknak az adatmorzsákat. Ezek megszerzéséhez, valamint a nagyobb keresési kedv növeléséhez a játékosokat is bevontam az információ megszerzéséhez. Első ilyen adatmorzsa arra vonatkozott, hogy a Duna melyik partján található majd a keresett fenyő. A Jézuska személyét ismertető oldalra már három napja segítő információt raktam fel. Senki nem mozdult rá. A következő napi fórumban megemlítettem azt a tényt, hogy a geocaching oldalak egyikén rejtett információ található. Ekkor már többen rátaláltak az ominózus fényképre, amely a Szent István Bazilikát ábrázolta. Patics társunknak sikerült megtalálni az adott épület villámhárítójához rejtett speciális kulcstartót, melyen a „BUDA” felirat szerepelt. Talán innen kezdődött el a nagy érdeklődés a geo-fenyőfa iránt. Arra is gondoltam, ha netán eltűnne a kulcstartó, akkor milyen módon közöljem a keresőkkel a budai oldalra való utalást (lsd. Caesar kód).

Itt egy kicsit félbeszakítom az információcsepegtetéssel kapcsolatos leírást, és inkább a geo-fenyőfa behatárolását segítő adatcseppekkel szemben támasztott követelményeket sorolnám fel:

- A geo-fenyőfa kiléte az utolsó percig maradjon homályban.
Nevetséges lett volna, ha közel száz kesser jelenlétében kellett volna díszítenünk a fenyőfát. A leleményes megtalálókat figyelembe véve ez bármelyik évben előfordulhat.

- A csepegtetett információk a közeli környékre irányítsák a kessereket.
Mindenki célja ez volt. Az egyéni, gyors megtalálást támogatni, valamint a családos megtalálóknak is könnyebbé tenni az aznapi utazási feltételek tervezését.

- A koordináták megadása nélkül a kereső csapat éjfélkor a geo-fenyőfa környékén legyen. Ezt időbeli korlátozással tudtam elérni.

A geo-fenyőfa behatárolását az Erzsébet-hídtól vezettem le. Egy célom volt az adatok továbbításával: kétértelmű szöveggel rávezetni a ládakeresőket arra, hogy a leendő karácsonyfa a solymári nagyáruház nyitott parkolóján túli helyen lehetséges.

Togo barátunktól féltem nagyon, hogy nagy tapasztalata lévén könnyen be fogja határolni a ládarejtés helyét. Nagy szerencsém volt, hogy a természetesnek tűnő dolgokat vették alapul az érdeklődők. Például a négy órás utamat a ládáig 5 km/óra sebességgel tettem meg. Az elsődleges parkolótól való tovább menetelnél viszont autót neveztem meg. Természetes, hogy mindenki nagyobb sebességű haladásra gondolt a továbbiakban. Ez adta meg nekem a nyugodt ládatelepítési körülményeket. Így utólag bevallom, tartottam attól, hogy neves ládamegtaláló kesserek jelenlétében kell majd a fenyőfát feldíszíteni.

Angyalkáim intelmei ellenére is több alkalommal tettem intő figyelmeztetést arra, hogy minden lehetséges variációt vegyenek figyelembe a ládakeresők. Az utolsó napokban már kezdtem nyugodtabb lenni a telepítést illetően, hiszen (szerencsére) egy, a turistautaktól távol lévő fenyvest sikerült fellelnünk a geo-karácsony részére. A ládakeresők fórumos írásai láttán nyomatékosan kértem mindenkit arra, hogy csak az menjen a saját belátása szerint ládamegtalálásra, aki 100%-ig biztos a telepítés helyében. Az olvasottak alapján ez nagyjából sikerült is. Egyik leleményes rádióamatőr társunk még iránymérő felszereléssel is felfegyverkezve próbálta behatárolni a Jézuska helyzetét. Talán tapasztalatból is rádiócsendet alkalmaztunk, gond esetére pedig másik frekvencia használatát terveztük. Rádióamatőrként (HA5PA) még arra is ügyeltem, nehogy a láda mellől szóljunk a kesserek irányába éjjeli fél tizenkettőkor.

Említést tennék még a csepegtetett információ áramoltatására. Próbáltam a leendő ládamegtalálókat is bevonni a geo-fenyőfa behatárolásába. Ezzel szerettem volna nagyobb kedvet adni nekik, amellyel részesei lehettek az adatok áramoltatásának. Apránként e-mail üzeneteket küldtem az éppen aktív fórumozóknak. Bejött. Szép lassan tették fel a netre az előzetes parkoló koordinátáit. Nemsokára kezdett kialakulni a fórumozókban a megjelölt találkozási pont. Egy-két alkalommal célzást tettem a pmr rádió vételre állításának előnyéről. Mindenki ez irányban várta gcxm07-parkoló adatait. Én már ekkor tudtam, hogy a parkoló koordinátája egy filmesdoboz képében fog megérkezni.

A ládatelepítés leírását előzze meg a csepegtetett információk másik része, vagyis a személyem behatárolására adott adatok elemzése. Míg a láda koordinátáit a végletekig próbáltam megőrizni, addig a telepítő kilétét nem rejtettem véka alá. Miért? Hogy legyen a fórumozóknak egy kis élményük a nagy hajrában. Két telefon, egy sms és egy e-mail is bizonyította ládakereső társaim leleményességeit. Nagyon örültem annak, hogy a fórumozók nem tették közszemlére a nevemet (köszönet).

Ládatelepítés.

Három angyalkámmal indultunk neki fenyőfát díszíteni. Solymárra 22 óra előtt érkeztünk. Szerencsére a föld fagyott volt, ezért a telepítés helyszínéhez közel meg tudtunk állni. A láda rejtése néhány percig tartott csak, mert már előre el volt készítve a kiásott gödör a betakarásra szánt gallyakkal együtt. A geo-fenyőfa díszítésére 50 perc kellett. Végezetül ráraktuk az izzókat is. Szépen nézett ki a sötétben. Nem mertünk vakuval fényképet készíteni a fáról, nehogy lebukjunk az arra kószáló kesserek előtt. Gyorsan kijöttünk a 10-es útra és Pest irányába mentünk 6-700 métert, ahol felmentünk egy domboldalra. Autónk a nagyáruház parkolója felé nézett. Ekkor előkerült a laptop, mint adatfeltöltő eszköz. Itt már a mágnestalpas pmr antenna is jól dolgozott 4/12-n. Szépen hallottuk a találkozóra összegyűlt kessereket is.

Utólag bevallom: a ládakeresők összefogásából adódó látványos erő-demonstráció bemutatása volt a célom azzal, hogy a ládakeresőket összehívtam az előzetes parkolóba. Így tudtak a kesserek még beszélgetni az év eseményeiről, a tervekről, a jövőről és hogy mi fog történni az est hátralévő felében (bocsi).

A ládaadatok feltöltése közben angyalkám szóval tartotta az összegyűlteket. Kérte őket, hogy énekeljenek Jézuskának valami szépet. Elhangzott az első hang. Na, ekkor abbahagytam a ládaoldalra való adatok felvitelét. Előre előkészített lista alapján hívtam Csigabiga társunkat. Igen őt, mert tudtam, hogy a kereső csapatban lesz. Még más nevet is felírtam magamnak, sőt a telefonszámukat is. Ki tudja, mennyire lesz forgalmas a 4/12. Szerencsére (nagy nehezen) tudtam szót váltani a hívottal. Szépen, lassan elmondtam az instrukciókat, mely a gcxm07-parkoló elhagyása utáni teendőkre vonatkozott. Majd megkérdeztem Csigabiga társunkat. - mindenki készen áll az indulásra? – Igen. – Hangzott a válasz. Ekkor fél tizenkettő volt. Előzetes számolásaim alapján ez pont elegendő volt arra, hogy a megkapott adatok alapján a geoládánál lehessen a csapat gyorsabb fele, nagyjából pár perccel éjfél előtt. A gyermekes szülők pedig a hivatalos ládamegjelenés utáni percekben. Számításaim beigazolódtak.

A 4/12-n a következő hangzott el: Kedves kesserek, a gcxm07-parkoló koordinátái a ti parkolótok sarkában, egy két méter magas, egy méter széles hirdetőoszlop aljában lévő filmes dobozban található.

Innen már nem kell ecsetelnem a történteket. Angyalkáimmal még a maradék adatokat felvittük a ládaoldalra. Gyönyörködtünk egyet a parkolóból kiáramló autók fényszóróiban, majd szép lassan elindultunk a gcxm07-parkoló irányába. Megérkezésünkkor már rengeteg autó állt a parkolónak kijelölt területen. Mi még a láda koordinátáit felvittük a laptop segítségével a ládaoldalra, majd elindultunk a kesserhad nyomába. Félúton voltunk, amikor hallatszott a 4/12-n: megtaláltam a karácsonyfát! Ez 3 perccel éjfél előtt volt. Nemsokára mi is megálltunk, mert wap segítségével kereshetőre kellett állítani a gcxm07 ládaoldalt. Éjfél után 10 perccel értünk mi is a geo-fenyőfához. Illetlenség volt nem megállni legalább egy köszöntés erejéig az ismerősöknél, de mi siettünk a feldíszített fenyőfánkhoz. Gyorsan rácsatlakoztattuk az akkumulátort meg az adaptert a fenyőfára már előzetesen felrakott lámpákra. Halk felmorajlás a tömegben: világít a fenyőfa!

Szép volt!
GEO-KARÁCSONY 2007!
Gyorsan elmentem a ládához. Kiemeltük a gödörből. Így sokkal szebben mutatott.
Ezután értem rá köszöngetni az ismerősöknek.

A ládatelepítéssel kapcsolatos munkámatBögre a megtaláló csapat nagy szeretettel jutalmazta:
Dedikált bögrét kaptam. Ilyen nagyra becsült ereklyéje szerintem csak nekem van. Büszke vagyok rá! Kaptam szakácskönyvet, másik fémbögrét is, sok süteményt és teát is. Ja, és a lényeget kihagytam: Sok köszönetet kaptam a ládatelepítésért és az egész esti program látványos megszervezéséért.

Itt ragadnám meg az alkalmat arra, hogy köszönetet mondjak legkedvesebb angyalkámnak: Évinek. Továbbá köszönöm Tommy, Gabóka és Zsu angyalkák segítségét, valamint a remek versikét író Sirgalahad látványos munkáját.
A geo-karácsony megjelenésével járó nagy kalamajkáról írjon más megtaláló, az én tollam már elfáradt. Beszámolóm Sirgalahad csodálatos versével zárom.

Jézuska, avagy Csaszi


2 megjegyzés:

Névtelen írta...

30-án mi is jövünk, és megkeressük a karácsonyfát... hagyjatok addigra is vmi ajándékot! :-)

Névtelen írta...

SylverRat! Ne aggódj, ha nem marad ajándék. Béren én kaptam tőletek kulcstartót, ha megtaláljuk egymást akkor most én adok neked egy eredeti GCXM07 kulcstartót! Ok?